Lasten Duurzaamheid

Baten Duurzaamheid

1.144 N

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verdeling bedrag

Lasten

TV72 Riolering

Via raadsinformatiebrief (Z/23/761685 D-891906) hebben wij de raad geïnformeerd over de onvoorziene en niet geraamde baggerwerkzaamheden door het waterschap Rivierenland in 2023/2024. De kosten voor 2023 bedragen € 151.000, waarvan we 20% (€ 30.000) ten laste van de voorziening Vervanging riolering (GRP) brengen. Voor taakveld 73 Riolering leidt dit tot een nadeel van € 121.000.

De exploitatiekosten voor riolen en gemalen, waaronder energielasten en onderhoud zijn o.a. door de gestegen materiaalprijzen € 90.000 hoger dan geraamd. Deze worden grotendeels (€ 59.000) door hogere baten gedekt.

TV73 Afval

Na vaststelling van de jaarrekening 2022 van de GR Waardlanden en de daaruit voortvloeiende resultaatbestemming, is de stand van de algemene reserve van de GR negatief geworden. Zowel het bestuur van de GR als de toezichthouder (Provincie Zuid-Holland) vinden deze situatie onwenselijk. De algemene reserve is daarom in 2023 aangevuld tot nihil. Voor Gorinchem betekent dit een extra bijdrage van € 95.120, die gedekt wordt uit de egalisatiereserve Reiniging.

Voor het legen van de prullenbakken hebben wij eind 2022 een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Waardlanden afgesproken. In 2023 bleek al snel dat de aanbieding en de daarop gebaseerde DVO niet realistisch was. Ten opzichte van onze raming houden wij rekening met een extra last van € 99.000. Over de budgetbijstelling en de afrekening 2023 zijn wij in overleg met Waardlanden. Zie verder de toelichting op programma Verkeer en Vervoer, taakveld 21.

Als gevolg van de definitieve afrekening van HVC (vuilverwerkingskosten) en Nedvang (opbrengst afvalstromen gescheiden afvalinzameling) zijn de verwerkingskosten € 73.000 lager dan de bijgestelde raming van € 1.425.000.

TV74 Milieubeheer

Dit is het gevolg van de nog niet benutte middelen voor energiearmoede die van het Rijk zijn ontvangen. Deze middelen zullen administratief worden meegenomen naar 2024, aangezien ze over een periode van meer dan één jaar mogen worden besteed.

De Klimaatgelden en de middelen voor de RES zijn niet volledig uitgegeven. Deze middelen zullen administratief worden meegenomen naar 2024, aangezien ze over een periode van meer dan één jaar mogen worden besteed.

In 2023 zijn diverse budgetten uit de reserve duurzaamheid onttrokken. Een deel van deze budgetten zijn niet volledig benut . Het niet benutte deel vloeit terug naar de reserve duurzaamheid.

Het budget voor bedrijfsgerichte milieutaken is niet volledig benut. Dit wordt veroorzaakt doordat de Omgevingswet is uitgesteld waardoor de Bodemtaken nog niet zijn overgedragen naar OZHZ.

Van het budget milieucommunicatie resteert nog € 25.000.

Baten

TV73 Afval

Voor de afvalstoffenheffing is € 52.000 minder geld ontvangen dan was geraamd.

TV74 Milieubeheer

Het voordeel op TV74 lasten van € 648.000 op energiearmoede heeft aan de batenkant het tegenoverstelde effect. De klimaatgelden die we ontvangen hebben van het rijk mogen over een langere jaar overstijgende periode worden besteed. Daarom wordt het restant administratief meegenomen naar 2024.

Het voordeel op TV74 lasten op de Klimaatgelden en RES-middelen heeft aan de batenkant het tegenovergestelde effect. De klimaatgelden die we ontvangen hebben van het rijk mogen over een langere jaar overstijgende periode worden besteed. Daarom wordt het restant administratief meegenomen naar 2024.

Voor het warmtenet zijn subsidies/bijdragen ontvangen die niet waren begroot.

TV75 Begraafplaatsen en crematoria

De 2de helft van 2023 hebben er minder begrafenissen plaatsgevonden dan op basis van het 1ste helft van het jaar werd verwacht (15% minder). Daarnaast was het deel van de opbrengsten dat in de voorziening moest worden gestort hoger dan verwacht.

De niet uitgegeven budgetten die waren gedekt door de reserve duurzaamheid worden minder onttrokken uit de reserve.

In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Realisatie t/m 2022

Realisatie 2023

Totaal realisatie

Gereed

Lasten

GRP 2021

GRP 2022

GRP 2023

Watercapaciteit

Totaal lasten

Baten

GRP 2021

GRP 2022

GRP 2023

Totaal baten

Totaal investeringen

GRP 2021, 2022 en 2023
Op de uitvoering van het GRP 2021-2025 hebben wij achterstand opgelopen. Het restant van de budgetten blijft in de vervangingsvoorziening en de werkzaamheden zullen later worden uitgevoerd.

In de onderstaande tabel staan de subsidies vermeld, die binnen dit programma zijn verstrekt.

Subsidies (bedragen x € 1.000)

Diverse personen groene daken

van Andel Spruijtcentrum