Wat hebben we bereikt met het programma Duurzaamheid?

Gorinchem is een schone, duurzame en leefbare stad.

Het coalitieakkoord
Het is voor de toekomst van ons allemaal heel belangrijk dat we Gorinchem verduurzamen. De verantwoordelijkheid voor de energietransitie nemen we serieus. En de ideale keuze daarin bestaat niet. Om draagvlak te houden, is het belangrijk dat we - naast goed te communiceren en participeren - de lasten en lusten eerlijk verdelen. En dat we de mogelijke negatieve invloed op het leven van inwoners zo klein mogelijk houden. We moeten leren leven met een veranderend klimaat en de gevolgen daarvan. Op het gebied van klimaatadaptatie en waterveiligheid is dan ook veel te doen. Dit alles vraagt voor de komende jaren veel inzet van de gemeente. En ook inspanning van organisaties, bedrijven en inwoners. Het vraagt dat we als samenleving en overheid niet in beperkingen denken, maar in mogelijkheden. En samen aan de slag gaan. Zodat er begin 2026 zichtbare stappen zijn gezet in het besparen van energie, het verminderen van onze CO2 uitstoot, het terugdringen van water- en hitteoverlast bij extreem weer en het versterken van biodiversiteit.

Vastgesteld beleid

Beleidskader

Vastgesteld door de raad in

Beleidsplan Duurzaamheid

Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025

Afval- en Grondstoffenbeleid

RES 1.0

Transitievisie Warmte

Maatschappelijke effecten

Indicator

B/F

Gerealiseerd

Soort

Omvang huishoudelijk restafval

B

De hoeveelheid niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval in kg per inwoner

Hernieuwbare elektriciteit

B

% Hernieuwbare elektriciteit van totaal verbruikte elektriciteit

PI

Geen beschrijving aanwezig

Indicator

Streefwaarde 2023

Hebben we dit bereikt?

Huishoudelijke restafval

Een forse daling ten opzichte van 2021 (221 kg) en 2022 (208 kg), ongetwijfeld door invoering diftar/afsluiting ondergrondse containers (geen afvaltoerisme en conctradten ondernemers).

Hernieuwbare elektriciteit

0,32 TWh in 2023

De officiële cijfers van de klimaatmonitor over 2023 zijn nog niet bekend. De meest actuele cijfers zijn van 2022 en toen hebben we volgens de klimaatmonitor 0,022 TWh opgewekt (80 TJ).

Geen beschrijving aanwezig