TV55 Cultureel erfgoed

Lasten Sport, cultuur en recreatie

TV55 Cultureel erfgoed

Baten Sport, cultuur en recreatie

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verdeling bedrag

Lasten

TV52 Sportaccommodaties

Door de hernieuwde afspraken tussen Stichting Gorinchemse Sportaccommodaties (SGS) en de gemeente Gorinchem, vastgelegd in de Exploitatie- en huurovereenkomst Caribabad en Clubhuis ‘t Zwuik is voor de huursubsidie en de van de SGS te ontvangen huur het jaar 2022 als uitgangspunt voor het kalenderjaar 2023 genomen. Doordat in de primitieve begroting 2023 de huursubsidie en de te ontvangen huur wel geïndexeerd zijn, ontstaat er zowel aan de lastenzijde (voordeel) als aan de batenzijde (nadeel) een verschil van € 87.000.

Op basis van de afspraken (raadsvoorstel Z/22/741088 / 827855) tussen gemeente Gorinchem en SGS hebben wij eenmalig bijgedragen in de (nog steeds substantieel) hogere energiekosten van het Caribabad. Dit betekent een incidenteel hogere last van € 95.000 die nog niet wat geraamd.

TV53 Cultuurpres. productie en participatie

Na het compenseren van culturele partijen voor geleden schade tijdens de coronapandemie, resteerde er in 2023 nog € 300.000 van de van het Rijk ontvangen coronacompensatie middelen. Dit geld geven we graag uit aan cultuur, bestaande ambities waarvoor te weinig budget is en in het belang van meerdere partijen.
Wij stellen de raad voor om via de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2023 € 100.000 beschikbaar te stellen in 2024 voor een impuls op het gebied van cultuurparticipatie en het ontwikkelen van 'Nieuw Erfgoed’. Ook stellen wij voor om via de bestemming van het resultaat 2023 € 150.000 toe te voegen aan een afschrijvingsreserve voor de aanpassing van de begane grond van het Gorcums Museum, ten behoeve van een toegankelijke presentatie over actuele ontwikkelingen in de stad en het faciliteren van de kruisbestuiving met de Stichting Gorinchem Citymarketing (GCM) en de daaruit volgende integratie tussen de museumbalie en de lokale VVV-functie.

Onder andere door – met de overlap in activiteiten door culturele instellingen tijdens de Sinterklaasintocht in het achterhoofd – is terughoudend omgegaan met het toekennen van cultuursubsidies en het uitgeven van activiteitenbudgetten in 2023. Daarnaast hebben we door personele problematiek minder aandacht kunnen geven aan de stimulering en uitvoering van cultuurparticipatie. Dit zorgt ervoor dat er € 140.000 minder is uitgegeven dan geraamd.

Op 18 november 2023 vond de landelijke Sinterklaasintocht plaats in Gorinchem. De kosten hiervoor waren € 170.000 hoger dan het geraamde budget van € 500.000. De raad is hierover geïnformeerd via de raadsinformatiebrief ‘Terugblik organisatie landelijke Sinterklaasintocht (Z/23/753931 D-900531)’. Het verschil werd voor een deel veroorzaakt door de inhuur van een externe projectleider met veel ervaring op dit terrein. Een deel van de extra kosten kan worden gedekt uit de door de Provincie toegekende subsidie van € 50.000, de sponsorbijdragen uit het Gorcumse bedrijfsleven en een aantal kleinere bijdragen van per saldo € 28.000. Het verschil van € 77.000 hebben wij opgevangen binnen de cultuurbudgetten in de begroting.

TV54 Musea

Door de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland stegen de brandstof- en energieprijzen (gas en elektra) enorm en hebben we de energiebudgetten voor o.a. gemeentelijke panden in de begroting 2023 fors verhoogd. Na enige tijd stabiliseerde de tarieven en daalden deze het afgelopen jaar zelfs weer. Voor het museum betekent dit een lagere last van € 80.000 ten opzichte van de raming.

Voor het beheren, conserveren, beschrijven en taxeren van de collectie van de Historische Vereniging Oud Gorcum heeft de raad € 186.000 in 2023 beschikbaar gesteld. Deze klus wordt afgerond in 2024 en daarom stellen we voor om het restant van het budget ad € 53.000 via de bestemming van het rekeningresultaat 2023 in 2024 beschikbaar te stellen.

TV56 Media

Het Rijk heeft de bibliotheek in 2023 een eenmalige subsidie toegekend van € 220.000 voor de verruiming van bemande openingstijden van een bibliotheekvestiging en het uitbreiden van hun activiteitenprogramma voor de periode 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024. Deze bijdrage is verwerkt op de balans. De gemeente draagt bij wijze van cofinanciering € 55.000 bij. Omdat de activiteiten pas in 2024 worden uitgevoerd, wordt ook de subsidie in 2024 uitgekeerd. Voor 2023 waren de kosten al wel geraamd. Wij stellen de raad daarom voor om het budget voor de cofinanciering ad € 55.000 via de bestemming van het rekeningresultaat 2023 in 2024 beschikbaar te stellen.

In 2023 heeft de focus vooral op de verbouwing van de begane grond van het museum en de herinrichting van de historische collectie en de inrichting van de expositie gelegen. Van het budget voor de aankopen voor de Artotheek van € 20.000 is mede daardoor € 17.000 niet besteed.

TV57 Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Voor het project Linielandschap in de dijkversterking Gorinchem-Waardenburg is in 2022 een Rijkssubsidie Erfgoed Deal van € 103.000 ontvangen. Dit project maakt als meekoppelkans deel uit van de dijkverzwaring door de GraafReinaldAlliantie en wordt in 2024 afgerond. Via de bestemming van het rekeningresultaat 2022 is het budget beschikbaar gesteld in 2023. Er wordt nu voorgesteld het budget in 2024 beschikbaar te stellen via de bestemming van het rekeningsresultaat 2023.

Voor 2023 was een bedrag van € 50.000 begroot voor het beheer van het openbaar groen bij de locatie Jacques Bloempad. Deze werkzaamheden zijn uiteindelijk uitgesteld tot 2024 en kunnen binnen de bestaande middelen van 2024 worden uitgevoerd.

Afgelopen jaar zijn er twee voertuigen aangeschaft, waarvan de aanschafprijs niet boven de grens van € 30.000 uitkwam en dus niet geactiveerd mochten worden. De boeking van deze niet geraamde lasten op de exploitatie, zorgt voor een overschrijding van de begroting met € 51.000.

Baten

TV51 Sportbeleid en activering

Op basis van de verantwoording over de Specifieke uitkering Sport verwachten wij een aanvullende incidentele btw-afrekening van € 133.000 van het Rijk. Een en ander is wel afhankelijk van het uitkeringspercentage dat het Rijk hanteert bij de landelijke vaststelling van de ingediende verantwoordingen SPUK Sport.

TV52 Sportaccommodaties

Als gevolg van de nieuwe overeenkomst tussen de SGS en de gemeente Gorinchem (niet indexeren van de subsidie en de huurbijdragen) ontvangen we € 87.000 minder huur dan geraamd. Zie ook de toelichting bij de lasten.

In dezelfde overeenkomst is afgesproken dat de SGS jaarlijks over een maximale algemene reserve van € 250.000 mag beschikken. Het surplus hierboven wordt gerestitueerd naar de gemeente. Onder andere door de compensatie van het Rijk in Coronatijd en een forse energiecompensatie eveneens vanuit het Rijk in 2022 en 2023, heeft de SGS over de periode 2020-2022 een substantieel eigen vermogen opgebouwd. Op basis van de afspraken wordt hiervan een bedrag van € 550.000 gerestitueerd aan de gemeente Gorinchem.

Over het kalenderjaar 2023 verwacht de SGS een positief resultaat van € 231.000. Omdat de algemene winstreserve SGS zijn maximum van € 250.000 bereikt heeft, wordt dit saldo van € 231.000 betaald aan de gemeente Gorinchem.

TV53 Cultuurpres. productie en participatie

Voor de Sinterklaasintocht hebben wij een subsidie van € 50.000 van de Provincie Zuid-Holland toegekend gekregen. Daarnaast hebben we een totaalbedrag van € 28.000 aan subsidies en kleine bijdragen ontvangen. Beide baten waren niet geraamd.

In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Totaal baten

Totaal investeringen

Aanleg sportveld GJS 2022
In 2023 is het sportveld bij GJS gerealiseerd, maar als gevolg van verschillende tegenvallers is dit project duurder uitgevallen dan begroot. Met name de kosten voor de vele hekwerken en een onjuistheid in de raming hebben hieraan bijgedragen.

Vestingsplan 2020 bastion VIII
We betrekken de voorbereiding, het onderzoek (inclusief archeologie en flora en fauna), het opschonen van het binnenterrein van Bastion VIII, en het profileren van de wallen, samen met de bijbehorende werkzaamheden van Bastion VIII, in de integrale aanpak van de vesting als onderdeel van de 'Mooiste vestingstad van Nederland'. De uitvoering staat momenteel gepland voor het vierde kwartaal van 2024, met een doorlooptijd in 2025. Daarom wordt er vanaf 2026 rekening gehouden met de kapitaallasten.

Meekoppelkans Ravelijn
Door het natte weer zijn de werkzaamheden uitgesteld. Aan het einde van het jaar wordt verwacht dat de Ravelijn is gerealiseerd. Het struinpad en parkeerplaatsen worden in 2025 gerealiseerd.

Meekoppelkans Woelsewaard parkeren
De voorbereidingen voor de meekoppelkansen in de Woelsewaard, waaronder een struinpad en de parkeerplekken aan de dijk, zijn in 2023 gestart. Uitvoering is mede afhankelijk van de werkzaamheden en de planning van de Alliantie. Naar verwachting worden de parkeerplekken in 2024 opgeleverd.

Openbare ruimte Gorcumse martelaren
De complexiteit van deze investering is groter in verband met de inrichting en eigendomsverhoudingen in de openbare ruimte. In 2024 wordt dit project vervolgd.

Kwaliteitsimpuls recreatiegebied Buiten de Waterpoort
Uitvoering van de kwaliteitsimpuls Buiten de Waterpoort gaat plaatsvinden in 2024 en 2025. Er is afgelopen jaar intensief geparticipeerd en ingezet op een goed ontwerp. Verwachting is dat in het vierde kwartaal van 2024 gestart wordt met de werkzaamheden.

Speelruimteplan 2023
Een groot deel van de speelplekken in de Binnenstad is eind 2023 gerenoveerd. Het laatste werk zal begin 2024 worden uitgevoerd en afgerond.

Speelveld Hoog Dalem
In april 2024 starten de werkzaamheden bij speelveld Hoog Dalem. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in juni 2024 worden afgerond.

Cultuurhuis en inrichting 2019
Begin 2024 is de voorkeursvariant voor De Nieuwe Doelen in de raad besproken. Bij de Perspectiefnota 2025 zal de huidige investering worden meegenomen.

Vervanging kade Paardenwater 21
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de nieuwe en verduurzaamde kade. We verwachten dat de uitvoering hiervan zal plaatsvinden in het vierde kwartaal van 2024.

In onderstaande tabel staan de subsidies vermeld, die binnen dit programma zijn verstrekt.

Subsidies (bedragen x € 1.000)

Diverse sportverenigingen, jeugdsportsubsidies

Diverse sportverenigingen, subsidies gehandicapten en 55+

St. Gorcum Sportgala