Wat heeft dit gekost?
Exploitatie
| Jaar- rekening 2022 | Begroting primitief 2023 | Begroting na wijziging 2023 | Jaar- rekening 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
TV21 Verkeer en vervoer | 5.101 | 5.389 | 8.221 | 8.678 | 457 N |
TV22 Parkeren | 1.098 | 1.016 | 1.100 | 1.235 | 135 N |
TV23 Recreatieve havens | 596 | 580 | 661 | 678 | 17 N |
TV24 Economische havens en waterwegen | 26 | 31 | 30 | 25 | 5 V |
TV25 Openbaar vervoer | 3.298 | 2.777 | 3.335 | 3.623 | 288 N |
Lasten Verkeer en vervoer | 10.118 | 9.792 | 13.347 | 14.239 | 892 N |
TV21 Verkeer en vervoer | 1.210 | 328 | 760 | 875 | 115 V |
TV22 Parkeren | 603 | 689 | 649 | 619 | 30 N |
TV23 Recreatieve havens | 109 | 116 | 116 | 126 | 10 V |
TV24 Economische havens en waterwegen | 294 | 197 | 197 | 329 | 132 V |
TV25 Openbaar vervoer | 2.718 | 2.269 | 2.834 | 3.323 | 489 V |
Baten Verkeer en vervoer | 4.933 | 3.598 | 4.556 | 5.271 | 716 V |
Totaal saldo van baten en lasten | -5.186 | -6.194 | -8.791 | -8.967 | 176 N |
Stortingen reserves | 516 | 1.336 | 9.340 | 9.340 | 0 V |
Onttrekkingen reserves | 554 | 1.540 | 11.247 | 11.064 | 183 N |
Resultaat | -5.147 | -5.990 | -6.885 | -7.244 | 359 N |
Taakveld (bedrag x € 1.000) | Verdeling bedrag | Toelichting |
---|---|---|
Lasten | ||
TV21 Verkeer en vervoer | 211 N | Het budget voor het onderhoud van straten en wegen in 2023 is overschreden met € 211.000. Dit wordt veroorzaakt door aanzienlijk hogere kosten voor (calamiteiten) onderhoud en incidenteel reparatiewerk en herstelonderhoud. Dit kon in verband met de veiligheid niet uitgesteld worden. |
271 N | Voor het beheer van de openbare ruimte, te weten straatvegen, onkruidbeheersing en het legen van de prullenbakken (op taakveld 73 Afval) is er eind 2022 een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Waardlanden afgesproken. In 2023 bleek al snel dat de aanbieding onder andere door de substantieel gestegen lonen, hogere brandstof- en materiaalprijzen en te optimistisch ramen niet realistisch was. Ten opzichte van onze ramingen leidt deze toename van de kosten tot een afwijking op het product straatvegen van € 29.000 en op het product onkruidbeheersing van € 242.000. Over de budgetbijstelling en de afrekening 2023 wordt het overleg gevoerd met Waardlanden. | |
80 N | De kosten voor de verwerking van het veegvuil en veegslib zijn fors hoger dan de oorspronkelijk raming. Namelijk € 136.000 in plaats van € 58.000, dit betekent € 80.000 aan extra kosten voor 2023. | |
79 N | Vanwege de verwachte afname van het aantal strooibeurten als gevolg van mildere winters werd de begroting voor gladheidbestrijding, uitgevoerd door de GR Waardlanden, structureel met € 50.000 verlaagd. De kosten voor gladheidsbestrijding zijn in 2023 echter niet gedaald, maar door een combinatie van frequente nachtvorst en overdag dooiend weer juist toegenomen. Daarnaast hebben we te maken met stijgende lonen en hogere brandstof- en materiaalprijzen. De combinatie van factoren zorgt in 2023 ten opzichte van de raming voor € 79.000 aan hogere kosten. | |
52 N | Diverse (marginale) afwijkingen op de budgetten voor verkeer en vervoer leiden per saldo tot € 52.000 hogere uitgaven dan geraamd. | |
33 N | Het ICT-pakket voor het beheren van de openbare ruimte is aangepast en uitgebreid. De implementatie- en uitvoeringskosten hiervan bleken hoger dan geraamd. | |
100 V | Na de bijeenkomst over de investeringen en het investeringsplafond heeft de raad keuzes gemaakt over de financiering en dekking van de ‘Toekomstvisie Caribabad’. Hierin zijn de investeringen voor het station Gorinchem Noord en omliggende voorzieningen geschrapt. De uiteindelijke eenmalige lasten (boekwaarden) zijn € 100.000 lager dan de destijds afgeraamde bedragen. Zie ook de toelichting op de reserves. | |
83 V | Op diverse onderzoeksbudgetten in het kader van de mobiliteit is onder andere door het temporiseren van diverse plannen per saldo € 83.000 minder uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Zie ook de toelichting op de reserves. | |
44 V | Naast E-fiber hebben twee andere commerciële marktpartijen zich aangemeld die ook glasvezel willen aanbieden in Gorinchem. Voor de juridische advisering en begeleiding door een extern bureau was incidenteel € 100.000 begroot. Achteraf bleek hiervoor € 56.000 benodigd te zijn, waardoor er eenmalig € 44.000 resteert. | |
40 V | De A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder wordt verbreed. Tijdens de werkzaamheden is er minder capaciteit op de A27 beschikbaar. Om de bereikbaarheid tijdens en na de verbreding van de A27 te waarborgen, zijn door de samenwerkende partijen structureel middelen beschikbaar gesteld voor het nemen van passende maatregelen. Het budget van € 40.000 voor Gorinchem is in 2023 niet besteed. | |
TV22 Parkeren | 109 N | De taakstelling voor de parkeerregisseur is niet gerealiseerd mede omdat de baten als gevolg van hogere parkeertarieven zijn gebruikt ten gunste van de totale begroting. |
TV25 Openbaar vervoer | 20 N | De twee elektrische veerboten zijn tijdens proefvaarten uitgebreid getest. Dit leidde tot € 20.000 hogere elektriciteitskosten ten opzichte van de raming. |
139 N | De vertraagde ingebruikname van de elektrische veerboten heeft ertoe geleid dat het hele jaar met de dieselbotenis gevaren. Dit leidde tot € 139.000 hogere brandstofkosten. | |
216 N | In 2023 is een aantal veren, met name de veerboten op de lijn Brakel-Herwijnen en Aalst, geconfronteerd met extra onderhoud en schadereparaties. Dit heeft geleid tot € 216.000 extra kosten. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst nemen de deelnemende gemeenten een groot gedeelte hiervan voor hun rekening. Vooraf is e.e.a. zowel ambtelijk als met de wethouder van Zaltbommel besproken. | |
101 V | Door een wijziging van de methodiek en verrekening met een voorgaand jaar heeft Zaltbommel € 26.000 minder kapitaallasten voor het veer Brakel in rekening gebracht. Voor de tijdelijke verbinding Haringvlietsluizen was € 50.000 geraamd voor incidentele kosten in de exploitatie. Hierop is nauwelijks een beroep gedaan, waardoor een bedrag van € 49.000 resteert. Aan onderzoekskosten voor veerverbinding Kop van 't Land is € 12.000 uitgegeven. | |
Baten | ||
TV21 Verkeer en vervoer | 90 V | Door de NUTS-bedrijven is in 2023 veel werk verricht op het gebied van de aanleg van kabels. Wat € 70.000 meer aan leges kabelwerkzaamheden heeft opgeleverd. Daarnaast is een niet geraamde bijdrage van € 10.000 van waterschap Rivierenland ontvangen voor verrichtte gladheidsbestrijding en een bijdrage van € 10.000 van de gemeente Molenlanden voor verkeersveiligheid (regionale maatschappelijke agenda). |
13 V | Vanuit de middelen voor klimaatadaptatie hebben we een niet geraamde bijdrage van € 13.000 ontvangen voor de werkzaamheden aan de beschoeiing Jacques Bloempad. | |
TV24 Economische havens en waterwegen | 132 V | Gorinchem wordt vaker aangedaan door riviercruiseschepen van diverse rederijen. Aan havengelden en reserveringen hebben wij in 2023 € 132.000 meer ontvangen dan de geraamde € 296.000. |
TV25 Openbaar vervoer | 44 V | Uit de opbrengst veergelden en abonnementen hebben wij in 2023 € 44.000 meer ontvangen dan de bijgestelde raming. |
352 V | De oevergemeenten Altena, Hardinxveld Giessendam en Zaltbommel dragen naar rato bij in de extra kosten. Dit leidt tot per saldo € 352.000 aan extra baten. | |
26 V | Voor de compensatie van een deel van de schades in 2023 hebben wij een schade-uitkering ontvangen van € 26.000 die niet was geraamd. | |
37 V | Wij hebben in 2023 € 37.000 meer kosten voor de veerexploitatie Haringvlietsluizen doorberekend aan de stichting Zuid-Holland Bereikbaar dan oorspronkelijk geraamd. | |
Onttrekkingen reserves | 183 N | Dit nadeel houdt verband met het gerealiseerde voordeel met de lagere uitgaven voor Station Gorinchem Noord (€ 100.000). Daarnaast is op de diverse onderzoeksbudgetten voor Mobiliteit € 83.000 minder uitgegeven dan begroot. Beide zorgt ervoor dat er minder geld onttrokken is uit de reserve. |
In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:
Investeringen (bedragen x € 1.000) | Budget | Realisatie t/m 2022 | Realisatie 2023 | Totaal realisatie | Verschil | Gereed | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Openbare verlichting 2022 | 128 | 29 | 100 | 129 | 1 | N | Ja |
Openbare verlichting 2023 | 158 | 0 | 3 | 3 | 155 | V | Nee |
Illuminatie kerktoren | 498 | 344 | 154 | 498 | 0 | Ja | |
Fietsparkeren binnenstad 2019 | 200 | 48 | 0 | 48 | 152 | V | Nee |
Vergroten parkeercapaciteit 2019 | 80 | 31 | 0 | 31 | 49 | V | Nee |
Uitbreiding parkeergarage Kweeklust | 3.004 | 0 | 0 | 0 | 3.004 | V | Nee |
Voorzieningengebouw Kriekenmarkt | 380 | 38 | 10 | 48 | 332 | V | Nee |
Zonnepannen voorzieningengebouw Kriekenmarkt | 45 | 0 | 0 | 0 | 45 | V | Nee |
Havendienst verduurzaming | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | N | Nee |
Havens geleidewerken 2019 | 136 | 24 | 83 | 107 | 29 | V | Nee |
Dynamische stadsafsluiting 2022 | 85 | 70 | 2 | 72 | 13 | V | Ja |
1e elektrische veerboot 2018 | 4.171 | 1.542 | 2.444 | 3.986 | 185 | V | Nee |
2e elektrische veerboot 2018 | 3.785 | 1.210 | 2.395 | 3.605 | 180 | V | Nee |
Station Gorinchem Noord | 980 | 879 | 0 | 879 | 101 | V | Ja |
Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg | 25 | 24 | 0 | 24 | 1 | V | Ja |
Grond halte Gorinchem Noord + voorplein | 973 | 973 | 0 | 973 | 0 | Ja | |
Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade | 8 | 8 | 0 | 8 | 0 | Ja | |
Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008 | 275 | 217 | 59 | 276 | 1 | N | Ja |
Herinrichting Banneweg 2019 | 2.348 | 891 | 0 | 891 | 1.457 | V | Nee |
Infra aanpassingen i.v.m. OV concessie | 100 | 21 | 0 | 21 | 79 | V | Nee |
Mobiliteit 2020 | 450 | 0 | 3 | 3 | 447 | V | Nee |
Mobiliteit 2021 | 1.360 | 0 | 0 | 0 | 1.360 | V | Nee |
Mobiliteit 2022 | 1.010 | 0 | 0 | 0 | 1.010 | V | Nee |
Herinrichting Haarsekades | 2.350 | 61 | 110 | 171 | 2.179 | V | Nee |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 11.563 | 0 | 253 | 253 | 11.310 | V | Nee |
Herinrinrichting Banneweg fase 2 grondverwerving | 180 | 0 | 0 | 0 | 180 | V | Nee |
Herinrichting Banneweg, Stadhuisplein en Piazzacentrum | 750 | 0 | 0 | 0 | 750 | V | Nee |
GPS-ontvanger | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | V | Ja |
Vervangen auto 18 renault kangoo | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | V | Nee |
Riviercruisevaarsteiger | 550 | 0 | 51 | 51 | 499 | V | Nee |
Aanpassingen walvoorzieningen veerboten | 150 | 64 | 220 | 283 | 134 | N | Nee |
Stroompunten elektrische veerboten | 400 | 110 | 255 | 365 | 35 | V | Nee |
Accupakketten elektrische veerboten | 900 | 280 | 560 | 840 | 60 | V | Nee |
Vervanging straatmeubilair 2023 | 92 | 0 | 96 | 96 | 4 | N | Nee |
Vervanging verkeersborden 2022 | 40 | 29 | 14 | 43 | 3 | N | Ja |
Vervanging verkeersborden 2023 | 41 | 0 | 43 | 43 | 2 | N | Ja |
Nieuwe Lingebrug | 20.739 | 0 | 4 | 4 | 20.735 | V | Nee |
Herinrichting Arkelsedijk | 2.608 | 0 | 0 | 0 | 2.608 | V | Nee |
Totaal lasten | 60.622 | 6.893 | 6.860 | 13.752 | 46.870 | V | |
Baten | |||||||
1e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 860 | 1.075 | 1.935 | 215 | N | Nee |
2e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 430 | 1.505 | 1.935 | 215 | N | Nee |
Station Gorinchem Noord | 980 | 0 | 879 | 879 | 101 | N | Ja |
Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg | 25 | 0 | 24 | 24 | 1 | N | Ja |
Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade | 8 | 0 | 8 | 8 | 0 | V | Ja |
Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008 | 275 | 0 | 276 | 276 | 1 | V | Ja |
Herinrichting Banneweg 2019 | 553 | 0 | 0 | 0 | 553 | N | Nee |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 687 | 0 | 0 | 0 | 687 | N | Nee |
Stroompunten elektrische veerboten | 197 | 43 | 101 | 144 | 53 | N | Nee |
Nieuwe Lingebrug | 4.720 | 0 | 0 | 0 | 4.720 | N | Nee |
Herinrichting Arkelsedijk | 1.507 | 0 | 0 | 0 | 1.507 | N | Nee |
Totaal baten | 13.252 | 1.333 | 3.868 | 5.201 | 8.051 | N | |
Totaal investeringen | 47.370 | 5.560 | 2.992 | 8.551 | 38.819 | V |
Openbare verlichting 2023
Het investeringsbudget voor de reguliere vervanging van lichtmasten en armaturen voor de openbare verlichting in 2023 is niet volledig uitgegeven. Het resterende bedrag wordt opgenomen in het openbare verlichtingsplan waar we in 2024 aan werken.
Fietsparkeren binnenstad 2019
In 2023 is hier beperkte voortgang geboekt. De behoefte blijft echter aanwezig. In 2024 zal dit project verder worden opgepakt.
Uitbreiding parkeergarage Kweeklust
Vanuit het investeringsbudget is nog geen geld uitgegeven voor uitbreiding van Kweeklust vanwege vertraging van het project. Naar verwachting start de bouw eind 2025 of begin 2026. De einddatum is daarom aangepast van 2026 naar 2027.
Voorzieningengebouw Kriekenmarkt
In oktober 2023 is begonnen met de verbouwing en verduurzaming van het voorzieningengebouw. De werkzaamheden zullen naar verwachting in april 2024 zijn voltooid.
1e en 2e elektrische veerboot 2018, aanpassingen walvoorzieningen veerboten, accupakketten en stroompunten elektrische veerboten
Het project om de eerste en tweede elektrische veerboot in 2018 te introduceren omvatte aanpassingen aan de walvoorzieningen voor de veerboten, de installatie van accupakketten en stroompunten voor elektrische veerboten. Door uitdagende omstandigheden als gevolg van de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, moest de oorspronkelijke opleverdatum van 1 januari 2023 worden uitgesteld naar 1 juli 2023. Op 7 januari 2023 is de gemeenteraad echter opnieuw geïnformeerd over de bijgewerkte planning en scenario's. Vertragingen in de stroomvoorziening en uitdagingen met het elektrische vaarsysteem droegen bij aan deze vertraging. Het integrale systeem en de elektrische veerboten zullen begin 2024 operationeel worden.
Station Gorinchem-Noord
Bij de behandeling van de Begroting 2024 is het raadsvoorstel 'investeringen in balans' aangenomen en is deze investering afgevoerd.
Herinrichting Banneweg 2019
Begin 2024 is het voorlopige ontwerp gerealiseerd. De start van de werkzaamheden wordt verwacht in het 2de kwartaal van 2025.
Infra aanpassingen i.v.m. OV concessie
Bij drukke haltes heeft de provincie plannen om de kwaliteit en de uitstraling van OV-haltes te verbeteren. Om dubbel werk te voorkomen, is het voornemen om gemeentelijke werkzaamheden te combineren met die van de provincie. Dit is afhankelijk van het moment waarop de Provincie akkoord geeft. Naar verwachting volgt het startsein in maart 2024 en kan de uitvoering in 2025 beginnen. De einddatum is daarom aangepast naar 2026.
Mobiliteit 2020, 2021 en 2022
Deze investeringen hebben betrekking op de Mobiliteitsvisie. Het investeringsbudget Mobiliteit 2022 is deels omgezet naar de nieuwe Lingeburg. In 2024 wordt verder bekeken hoe deze gelden worden gebruikt voor mobiliteit.
Herinrichting Haarsekades
Het aanbestedingstraject is gestart. De verwachting is dat de herinrichting in 2024/2025 wordt gerealiseerd.
Riviercruisevaarsteiger
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de bouw van de nieuwe en verduurzaamde steiger. De verwachting is dat de uitvoering hiervan in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvindt.
Nieuwe Lingebrug/Herinrichting Arkelsedijk
In november 2023 is deze investering ter beschikking gesteld. Dit jaar wordt het voorlopig ontwerp gerealiseerd. De verwachting is dat uitvoering in 2025 zal starten.