Wat heeft dit gekost?

Exploitatie
(bedragen x € 1.000
V = voordeel en N = nadeel)

Jaar-

rekening

2022

Begroting

primitief

2023

Begroting

na wijziging

2023

Jaar-

rekening

2023

Verschil

TV21 Verkeer en vervoer

5.101

5.389

8.221

8.678

457 N

TV22 Parkeren

1.098

1.016

1.100

1.235

135 N

TV23 Recreatieve havens

596

580

661

678

17 N

TV24 Economische havens en waterwegen

26

31

30

25

5 V

TV25 Openbaar vervoer

3.298

2.777

3.335

3.623

288 N

Lasten Verkeer en vervoer

10.118

9.792

13.347

14.239

892 N

TV21 Verkeer en vervoer

1.210

328

760

875

115 V

TV22 Parkeren

603

689

649

619

30 N

TV23 Recreatieve havens

109

116

116

126

10 V

TV24 Economische havens en waterwegen

294

197

197

329

132 V

TV25 Openbaar vervoer

2.718

2.269

2.834

3.323

489 V

Baten Verkeer en vervoer

4.933

3.598

4.556

5.271

716 V

Totaal saldo van baten en lasten

-5.186

-6.194

-8.791

-8.967

176 N

Stortingen reserves

516

1.336

9.340

9.340

0 V

Onttrekkingen reserves

554

1.540

11.247

11.064

183 N

Resultaat

-5.147

-5.990

-6.885

-7.244

359 N

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV21 Verkeer en vervoer

211 N

Het budget voor het onderhoud van straten en wegen in 2023 is overschreden met € 211.000. Dit wordt veroorzaakt door aanzienlijk hogere kosten voor (calamiteiten) onderhoud en incidenteel reparatiewerk en herstelonderhoud. Dit kon in verband met de veiligheid niet uitgesteld worden.

271 N

Voor het beheer van de openbare ruimte, te weten straatvegen, onkruidbeheersing en het legen van de prullenbakken (op taakveld 73 Afval) is er eind 2022 een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Waardlanden afgesproken. In 2023 bleek al snel dat de aanbieding onder andere door de substantieel gestegen lonen, hogere brandstof- en materiaalprijzen en te optimistisch ramen niet realistisch was. Ten opzichte van onze ramingen leidt deze toename van de kosten tot een afwijking op het product straatvegen van € 29.000 en op het product onkruidbeheersing van € 242.000. Over de budgetbijstelling en de afrekening 2023 wordt het overleg gevoerd met Waardlanden.

80 N

De kosten voor de verwerking van het veegvuil en veegslib zijn fors hoger dan de oorspronkelijk raming. Namelijk € 136.000 in plaats van € 58.000, dit betekent € 80.000 aan extra kosten voor 2023.

79 N

Vanwege de verwachte afname van het aantal strooibeurten als gevolg van mildere winters werd de begroting voor gladheidbestrijding, uitgevoerd door de GR Waardlanden, structureel met € 50.000 verlaagd. De kosten voor gladheidsbestrijding zijn in 2023 echter niet gedaald, maar door een combinatie van frequente nachtvorst en overdag dooiend weer juist toegenomen. Daarnaast hebben we te maken met stijgende lonen en hogere brandstof- en materiaalprijzen. De combinatie van factoren zorgt in 2023 ten opzichte van de raming voor € 79.000 aan hogere kosten.

52 N

Diverse (marginale) afwijkingen op de budgetten voor verkeer en vervoer leiden per saldo tot € 52.000 hogere uitgaven dan geraamd.

33 N

Het ICT-pakket voor het beheren van de openbare ruimte is aangepast en uitgebreid. De implementatie- en uitvoeringskosten hiervan bleken hoger dan geraamd.

100 V

Na de bijeenkomst over de investeringen en het investeringsplafond heeft de raad keuzes gemaakt over de financiering en dekking van de ‘Toekomstvisie Caribabad’. Hierin zijn de investeringen voor het station Gorinchem Noord en omliggende voorzieningen geschrapt. De uiteindelijke eenmalige lasten (boekwaarden) zijn € 100.000 lager dan de destijds afgeraamde bedragen. Zie ook de toelichting op de reserves.

83 V

Op diverse onderzoeksbudgetten in het kader van de mobiliteit is onder andere door het temporiseren van diverse plannen per saldo € 83.000 minder uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Zie ook de toelichting op de reserves.

44 V

Naast E-fiber hebben twee andere commerciële marktpartijen zich aangemeld die ook glasvezel willen aanbieden in Gorinchem. Voor de juridische advisering en begeleiding door een extern bureau was incidenteel € 100.000 begroot. Achteraf bleek hiervoor € 56.000 benodigd te zijn, waardoor er eenmalig € 44.000 resteert.

40 V

De A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder wordt verbreed. Tijdens de werkzaamheden is er minder capaciteit op de A27 beschikbaar. Om de bereikbaarheid tijdens en na de verbreding van de A27 te waarborgen, zijn door de samenwerkende partijen structureel middelen beschikbaar gesteld voor het nemen van passende maatregelen. Het budget van € 40.000 voor Gorinchem is in 2023 niet besteed.

TV22 Parkeren

109 N

De taakstelling voor de parkeerregisseur is niet gerealiseerd mede omdat de baten als gevolg van hogere parkeertarieven zijn gebruikt ten gunste van de totale begroting.

TV25 Openbaar vervoer

20 N

De twee elektrische veerboten zijn tijdens proefvaarten uitgebreid getest. Dit leidde tot € 20.000 hogere elektriciteitskosten ten opzichte van de raming.

139 N

De vertraagde ingebruikname van de elektrische veerboten heeft ertoe geleid dat het hele jaar met de dieselbotenis gevaren. Dit leidde tot € 139.000 hogere brandstofkosten.

216 N

In 2023 is een aantal veren, met name de veerboten op de lijn Brakel-Herwijnen en Aalst,

geconfronteerd met extra onderhoud en schadereparaties. Dit heeft geleid tot € 216.000 extra kosten. Op basis van de samenwerkingsovereenkomst nemen de deelnemende gemeenten een groot gedeelte hiervan voor hun rekening. Vooraf is e.e.a. zowel ambtelijk als met de wethouder van Zaltbommel besproken.

101 V

Door een wijziging van de methodiek en verrekening met een voorgaand jaar heeft Zaltbommel € 26.000 minder kapitaallasten voor het veer Brakel in rekening gebracht. Voor de tijdelijke verbinding Haringvlietsluizen was € 50.000 geraamd voor incidentele kosten in de exploitatie. Hierop is nauwelijks een beroep gedaan, waardoor een bedrag van € 49.000 resteert. Aan onderzoekskosten voor veerverbinding Kop van 't Land is € 12.000 uitgegeven.

Baten

TV21 Verkeer en vervoer

90 V

Door de NUTS-bedrijven is in 2023 veel werk verricht op het gebied van de aanleg van kabels. Wat € 70.000 meer aan leges kabelwerkzaamheden heeft opgeleverd. Daarnaast is een niet geraamde bijdrage van € 10.000 van waterschap Rivierenland ontvangen voor verrichtte gladheidsbestrijding en een bijdrage van € 10.000 van de gemeente Molenlanden voor verkeersveiligheid (regionale maatschappelijke agenda).

13 V

Vanuit de middelen voor klimaatadaptatie hebben we een niet geraamde bijdrage van € 13.000 ontvangen voor de werkzaamheden aan de beschoeiing Jacques Bloempad.

TV24 Economische havens en waterwegen

132 V

Gorinchem wordt vaker aangedaan door riviercruiseschepen van diverse rederijen. Aan havengelden en reserveringen hebben wij in 2023 € 132.000 meer ontvangen dan de geraamde € 296.000.

TV25 Openbaar vervoer

44 V

Uit de opbrengst veergelden en abonnementen hebben wij in 2023 € 44.000 meer ontvangen dan de bijgestelde raming.

352 V

De oevergemeenten Altena, Hardinxveld Giessendam en Zaltbommel dragen naar rato bij in de extra kosten. Dit leidt tot per saldo € 352.000 aan extra baten.

26 V

Voor de compensatie van een deel van de schades in 2023 hebben wij een schade-uitkering ontvangen van € 26.000 die niet was geraamd.

37 V

Wij hebben in 2023 € 37.000 meer kosten voor de veerexploitatie Haringvlietsluizen doorberekend aan de stichting Zuid-Holland Bereikbaar dan oorspronkelijk geraamd.

Onttrekkingen reserves

183 N

Dit nadeel houdt verband met het gerealiseerde voordeel met de lagere uitgaven voor Station Gorinchem Noord (€ 100.000). Daarnaast is op de diverse onderzoeksbudgetten voor Mobiliteit € 83.000 minder uitgegeven dan begroot. Beide zorgt ervoor dat er minder geld onttrokken is uit de reserve.

In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Realisatie t/m 2022

Realisatie 2023

Totaal realisatie

Verschil

Gereed

Lasten

Openbare verlichting 2022

128

29

100

129

1

N

Ja

Openbare verlichting 2023

158

0

3

3

155

V

Nee

Illuminatie kerktoren

498

344

154

498

0

Ja

Fietsparkeren binnenstad 2019

200

48

0

48

152

V

Nee

Vergroten parkeercapaciteit 2019

80

31

0

31

49

V

Nee

Uitbreiding parkeergarage Kweeklust

3.004

0

0

0

3.004

V

Nee

Voorzieningengebouw Kriekenmarkt

380

38

10

48

332

V

Nee

Zonnepannen voorzieningengebouw Kriekenmarkt

45

0

0

0

45

V

Nee

Havendienst verduurzaming

0

0

1

1

1

N

Nee

Havens geleidewerken 2019

136

24

83

107

29

V

Nee

Dynamische stadsafsluiting 2022

85

70

2

72

13

V

Ja

1e elektrische veerboot 2018

4.171

1.542

2.444

3.986

185

V

Nee

2e elektrische veerboot 2018

3.785

1.210

2.395

3.605

180

V

Nee

Station Gorinchem Noord

980

879

0

879

101

V

Ja

Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg

25

24

0

24

1

V

Ja

Grond halte Gorinchem Noord + voorplein

973

973

0

973

0

Ja

Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade

8

8

0

8

0

Ja

Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008

275

217

59

276

1

N

Ja

Herinrichting Banneweg 2019

2.348

891

0

891

1.457

V

Nee

Infra aanpassingen i.v.m. OV concessie

100

21

0

21

79

V

Nee

Mobiliteit 2020

450

0

3

3

447

V

Nee

Mobiliteit 2021

1.360

0

0

0

1.360

V

Nee

Mobiliteit 2022

1.010

0

0

0

1.010

V

Nee

Herinrichting Haarsekades

2.350

61

110

171

2.179

V

Nee

Herinrichting Banneweg fase 2 infra

11.563

0

253

253

11.310

V

Nee

Herinrinrichting Banneweg fase 2 grondverwerving

180

0

0

0

180

V

Nee

Herinrichting Banneweg,  Stadhuisplein en Piazzacentrum

750

0

0

0

750

V

Nee

GPS-ontvanger

30

0

0

0

30

V

Ja

Vervangen auto 18 renault kangoo

30

0

0

0

30

V

Nee

Riviercruisevaarsteiger

550

0

51

51

499

V

Nee

Aanpassingen walvoorzieningen veerboten

150

64

220

283

134

N

Nee

Stroompunten elektrische veerboten

400

110

255

365

35

V

Nee

Accupakketten elektrische veerboten

900

280

560

840

60

V

Nee

Vervanging straatmeubilair 2023

92

0

96

96

4

N

Nee

Vervanging verkeersborden 2022

40

29

14

43

3

N

Ja

Vervanging verkeersborden 2023

41

0

43

43

2

N

Ja

Nieuwe Lingebrug

20.739

0

4

4

20.735

V

Nee

Herinrichting Arkelsedijk

2.608

0

0

0

2.608

V

Nee

Totaal lasten

60.622

6.893

6.860

13.752

46.870

V

Baten

1e elektrische veerboot 2018

2.150

860

1.075

1.935

215

N

Nee

2e elektrische veerboot 2018

2.150

430

1.505

1.935

215

N

Nee

Station Gorinchem Noord

980

0

879

879

101

N

Ja

Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg

25

0

24

24

1

N

Ja

Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade

8

0

8

8

0

V

Ja

Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008

275

0

276

276

1

V

Ja

Herinrichting Banneweg 2019

553

0

0

0

553

N

Nee

Herinrichting Banneweg fase 2 infra

687

0

0

0

687

N

Nee

Stroompunten elektrische veerboten

197

43

101

144

53

N

Nee

Nieuwe Lingebrug

4.720

0

0

0

4.720

N

Nee

Herinrichting Arkelsedijk

1.507

0

0

0

1.507

N

Nee

Totaal baten

13.252

1.333

3.868

5.201

8.051

N

Totaal investeringen

47.370

5.560

2.992

8.551

38.819

V

Openbare verlichting 2023
Het investeringsbudget voor de reguliere vervanging van lichtmasten en armaturen voor de openbare verlichting in 2023 is niet volledig uitgegeven. Het resterende bedrag wordt opgenomen in het openbare verlichtingsplan waar we in 2024 aan werken.

Fietsparkeren binnenstad 2019
In 2023 is hier beperkte voortgang geboekt. De behoefte blijft echter aanwezig. In 2024 zal dit project verder worden opgepakt.

Uitbreiding parkeergarage Kweeklust
Vanuit het investeringsbudget is nog geen geld uitgegeven voor uitbreiding van Kweeklust vanwege vertraging van het project. Naar verwachting start de bouw eind 2025 of begin 2026. De einddatum is daarom aangepast van 2026 naar 2027.

Voorzieningengebouw Kriekenmarkt
In oktober 2023 is begonnen met de verbouwing en verduurzaming van het voorzieningengebouw. De werkzaamheden zullen naar verwachting in april 2024 zijn voltooid.

1e en 2e elektrische veerboot 2018, aanpassingen walvoorzieningen veerboten, accupakketten en stroompunten elektrische veerboten
Het project om de eerste en tweede elektrische veerboot in 2018 te introduceren omvatte aanpassingen aan de walvoorzieningen voor de veerboten, de installatie van accupakketten en stroompunten voor elektrische veerboten. Door uitdagende omstandigheden als gevolg van de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, moest de oorspronkelijke opleverdatum van 1 januari 2023 worden uitgesteld naar 1 juli 2023. Op 7 januari 2023 is de gemeenteraad echter opnieuw geïnformeerd over de bijgewerkte planning en scenario's. Vertragingen in de stroomvoorziening en uitdagingen met het elektrische vaarsysteem droegen bij aan deze vertraging. Het integrale systeem en de elektrische veerboten zullen begin 2024 operationeel worden.

Station Gorinchem-Noord
Bij de behandeling van de Begroting 2024 is het raadsvoorstel 'investeringen in balans' aangenomen en is deze investering afgevoerd.

Herinrichting Banneweg 2019
Begin 2024 is het voorlopige ontwerp gerealiseerd. De start van de werkzaamheden wordt verwacht in het 2de kwartaal van 2025.

Infra aanpassingen i.v.m. OV concessie
Bij drukke haltes heeft de provincie plannen om de kwaliteit en de uitstraling van OV-haltes te verbeteren. Om dubbel werk te voorkomen, is het voornemen om gemeentelijke werkzaamheden te combineren met die van de provincie. Dit is afhankelijk van het moment waarop de Provincie akkoord geeft. Naar verwachting volgt het startsein in maart 2024 en kan de uitvoering in 2025 beginnen. De einddatum is daarom aangepast naar 2026.

Mobiliteit 2020, 2021 en 2022
Deze investeringen hebben betrekking op de Mobiliteitsvisie. Het investeringsbudget Mobiliteit 2022 is deels omgezet naar de nieuwe Lingeburg. In 2024 wordt verder bekeken hoe deze gelden worden gebruikt voor mobiliteit.

Herinrichting Haarsekades
Het aanbestedingstraject is gestart. De verwachting is dat de herinrichting in 2024/2025 wordt gerealiseerd.

Riviercruisevaarsteiger
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de bouw van de nieuwe en verduurzaamde steiger. De verwachting is dat de uitvoering hiervan in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvindt.

Nieuwe Lingebrug/Herinrichting Arkelsedijk
In november 2023 is deze investering ter beschikking gesteld. Dit jaar wordt het voorlopig ontwerp gerealiseerd. De verwachting is dat uitvoering in 2025 zal starten.