Wat hebben we daarvoor gedaan?

Prioriteiten en aandachtspunten

Onderwerp

Toelichting concrete voornemens

Stedelijk programmeren uitvoering Mobiliteitsvisie

Uitvoering Mobiliteitsvisie

Project Herinrichting Haarsekades

In november 2023 zijn we met de aanbestedingsprocedure voor het project “Herinrichting Haarsekades” gestart. We verwachten het project in maart 2024 definitief te gunnen. Medio april wordt gestart met de eerste werkzaamheden en de oplevering is in december 2024.


Project Herinrichting Banneweg

In januari 2023 heeft de gemeenteraad een investeringsbudget beschikbaar gesteld voor de verdere uitwerking en realisatie van het project. Bij de behandeling van de begroting 2024 is de scope van het project aangepast. Het deel bij het sluizencomplex wordt niet gerealiseerd.

We hebben het ontwerp uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp:

- is het schetsontwerp geoptimaliseerd;

- is maximaal ingezet op het behoud van bomen;

- zijn kansen ten aanzien van waterberging verkend;

- is aandacht besteed aan de inpassing van de kunstwerken;

- is vormgegeven aan de herinrichting van het Stadhuisplein en het parkeerterrein Piazza.

Daarnaast hebben we subsidie bij de provincie aangevraagd.

Project Brug over de Linge

Op basis van een variantenstudie hebben we een schetsontwerp (SO) voor de brug gemaakt. Het SO is vertaald naar een Programma van Eisen (PvE). Middels participatie hebben we stakeholders goed en vroegtijdig betrokken in de totstandkoming van het SO en het PvE. Uit het participatietraject bleek dat het wenselijk is om de herinrichting van de Arkelsedijk op te nemen in dit project. Op 30 november 2023 is het raadsbesluit genomen om het budget ter beschikking te stellen voor het ontwerp en de realisatie van de nieuwe Lingebrug en het herinrichten van de Arkelsedijk. Dit integrale infrastructurele project is onderdeel van de gebiedsontwikkeling Lingeoever.


In 2024 zal de ontwerpfase gecontinueerd worden zodat er ook een aannemer voor het werk gecontracteerd kan worden. Hiervoor zal een Europese aanbestedingsprocedure doorlopen worden.

Project Uitbreiding parkeergarage Kweeklust

Tijdens de I&O van 23 maart 2023 hebben we u geïnformeerd over de uitkomsten van de verrichte parkeeronderzoeken en zijn drie varianten toegelicht om parkeergarage Kweeklust uit te breiden.


We hebben toegelicht dat de verwachte uitvoeringskosten naar verwachting hoger uitvallen dan het beschikbaar uitvoeringsbudget. Om het project betaalbaar te maken heeft het College besloten onderzoek te verrichten naar een integrale gebiedsgerichte invulling van Kweeklust.


Tijdens de I&O van 7 december 2023 hebben we een toelichting gegeven op de laatste onderzoeken en wat het advies is voor het vervolgtraject.

Samen met ontwikkelaars hebben wij gekeken naar de mogelijkheid uitbreiding van de parkeergarage te combineren met woningbouw of appartementen. De conclusie uit deze onderzoeken is dat dit ten koste gaat van het netto aantal parkeerplaatsen en dat de combinatie met woningbouw of appartementen vanuit het oogpunt van erfgoed en stedenbouw te massaal is.


Om de uitbreiding van de parkeergarage financieel haalbaar de maken, is de mogelijkheid verkend om te werken met een prefab bouwsysteem. In de I&O vergadering van 7 december 2023 is hier een nadere toelichting op gegeven.

Momenteel loopt het vervolgonderzoek naar de inpasbaarheid van de waterberging met het Waterschap. Daarnaast wordt de aanpak voor de bestemmingswijziging voorbereid.

Fietsknelpunten top 10

We hebben een inventarisatie gemaakt van meekoppelkansen, beschikbare budgetten en subsidiemogelijkheden. Op basis hiervan kunnen we in 2024 starten met de complexere aanpassing. Het afgelopen jaar hebben we het kruispuntplateau van de Haarsekades/Haarweg/Vlietskade opgeknapt. Zijnde twee silhouetten van witte fietsen bij de rotonde Griendweg verwijderd. Daarnaast hebben wij rotonde Eike’s Hof aangemeld voor een provinciale subsidie.

Nieuwe knelpunten autoverkeer

Om de verkeerssituatie voor het autoverkeer te verbeteren hebben we het afgelopen jaar vooral ingezet op een combinatie met onderhoudswerkzaamheden. Zo is de Haarweg opnieuw geasfalteerd en zijn er verkeersdrempels in asfalt aangebracht om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Reguliere taken

Onderwerp

Toelichting reguliere taken

Planologie

We hebben verkeerskundige inbreng geleverd bij planologische ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld bij de transformatie aan de Arkelsedijk of de Schelluinsestraat. Dit moet bijdragen aan een toegankelijke en verkeersveilige openbare ruimte.

Inrichting

Openbare ruimte

We hebben een verkeerskundige bijdrage geleverd aan een kwalitatief goede inrichting van de openbare ruimte. Dit is zowel bij projecten die in voorbereiding zijn (b.v. Lingeoever), als projecten die in uitvoering zijn (b.v. Hoog Dalem) en het optimaliseren van de bestaande situatie.

Regionale samenwerking

Er is regionaal samengewerkt op het gebied van de veerdienst, de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid, het verkeersbeleid en de afstemming van werkzaamheden. Het regionaal actieprogramma verkeersveiligheid loopt nog tot en met 2024.

Verkeersveiligheid

We zorgen voor een verkeersveilige inrichting van de openbare ruimte en besteden aandacht aan verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding om de verkeersveiligheid verder te verhogen. Het regionaal actieprogramma verkeersveiligheid vormt hiervoor de basis. Daarnaast hebben we in combinatie met onderhoud de verkeersituatie verbeterd door bijvoorbeeld extra verkeersdrempels aan te brengen.

Evenementen en

activiteiten

Het afgelopen jaar hebben we extra aandacht besteed aan duidelijke verkeersmaatregelen bij evenementen. Ook is er veel aandacht besteed aan de verkeersmaatregelen bij de landelijke intocht van Sinterklaas. We hebben ingezet op het goed en veilig begeleiden van de grote aantallen bezoekers. Zo zijn er tijdelijke parkeerterreinen gerealiseerd en reden er pendelbussen.

Veerdienst

Doorontwikkeling van de Riveer App

In september 2023 is de vernieuwde Riveer App definitief gelanceerd. Het traject van doorontwikkeling loopt door in 2024. Databeheer wordt in 2024 geoptimaliseerd.

Personeel

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt en het vinden van het juiste personeel is een voortdurende uitdaging. In januari 2024 starten de nieuwe schepen in een nieuwe dienstregeling. In 2024 gaan we verder met trainen personeel, finetunen en optimaliseren van de dienstregeling en roosters.

Extra traject

Van 9 juni tot 4 augustus 2023 heeft Riveer een extra veerverbinding verzorgd in opdracht van RWS. Riveer is ingehuurd voor een speciale verbinding met een voet- en fietsveer inclusief personeel bij de Haringvlietbrug tijdens de werkzaamheden aldaar. Een dergelijk extra traject verzorgen, heeft als doel de algemene exploitatiekosten van veerdienst Riveer te verlichten.

Lingehaven

In 2023 waaiden opnieuw de Blauwe Vlag én de Groene Wimpel in de Lingehaven. Een internationale milieuonderscheiding voor havens en stranden die bewezen hebben veilig en schoon te zijn. Om het kwaliteitskeurmerk te verdienen wordt de haven jaarlijks gekeurd. In Nederland zijn er circa 25 havens die bovenop de Blauwe Vlag erkenning ook de Groene Wimpel hebben. Deze wimpel wordt toegekend aan havens die een extra inspanning leveren op het gebied van duurzaamheid.

Elektrisch varen

De nieuwbouw van de elektrische schepen, de aanpassingen aan de afmeerlocaties, de oplaadlocatie en traforuimte is een complex traject geweest met diverse onvoorziene hindernissen in de bouw. Eind 2023 is dit traject zodanig afgerond dat de schepen kunnen gaan varen. De komende periode zal het materieel verder worden afgestemd op het gebruik en volgt een periode van finetunen en de definitieve oplevering in 2024.

Renovatie van sanitairgebouw Kriekenmarkt

Q4 2023 is de verbouwing gestart van het haven sanitair (voorzieningengebouw). De aanloop naar deze verbouwing was complex met het spanningsveld van verduurzamen/innoveren in een historisch beschermd stadsbeeld. Het gebouw, de inrichting en de installaties dateren van 1988 en zijn in de loop der jaren slechts aangepast. Een modernisering en verduurzaming was noodzakelijk om te voldoen aan verantwoorde energie labels. Eind maart 2024 zal de verbouwing voltooid zijn.

Parkeren

In 2023 hebben we de digitalisering van parkeervergunningen ingevoerd en sinds 1 november 2023 is iedere bewoner en ondernemer in het gereguleerd gebied aangesloten op het digitale vergunningensysteem. Tijdens de begrotingsbehandeling van 9 november 2023 heeft de raad beslist om de parkeertarieven per 1 januari 2024 met 15% te verhogen. Tijdens deze begrotingsbehandeling is het amendement "Geen starttarief voor bewoners" van Stadsbelang aangenomen. Hiermee is het bezoekerstarief per 1 januari 2024 naar € 0,42 per uur verhoogd. Daarnaast kan het tegoed maandelijks met maximaal € 20 worden opgewaardeerd.