Investeringsoverzicht
Hieronder het overzicht van alle lopende investeringen. De investeringen die een overschrijding van de lasten hebben van € 50.000 of meer worden onder dit overzicht toegelicht.
Investeringen (bedragen x € 1.000) | Budget | Realisatie t/m 2022 | Realisatie 2023 | Totaal realisatie | Verschil | Gereed | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
CUR hard- en software | 26 | 0 | 0 | 0 | 26 | V | Nee |
CUR vaste camera 2018 | 44 | 0 | 0 | 0 | 44 | V | Nee |
Totaal Lasten | 70 | - | - | - | 70 | V | |
Totaal Veiligheid | 70 | - | - | - | 70 | V | |
Lasten | |||||||
Openbare verlichting 2022 | 128 | 29 | 100 | 129 | 1 | N | Ja |
Openbare verlichting 2023 | 158 | 0 | 3 | 3 | 155 | V | Nee |
Illuminatie kerktoren | 498 | 344 | 154 | 498 | 0 | Ja | |
Fietsparkeren binnenstad 2019 | 200 | 48 | 0 | 48 | 152 | V | Nee |
Vergroten parkeercapaciteit 2019 | 80 | 31 | 0 | 31 | 49 | V | Nee |
Uitbreiding parkeergarage kweeklust | 3.004 | 0 | 0 | 0 | 3.004 | V | Nee |
Voorzieningengebouw Kriekenmarkt | 380 | 38 | 10 | 48 | 332 | V | Nee |
Zonnepannen voorziengebouw Kriekenmarkt | 45 | 0 | 0 | 0 | 45 | V | Nee |
Havendienst verduurzaming | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | N | Nee |
Havens geleidewerken 2019 | 136 | 24 | 83 | 107 | 29 | V | Nee |
Dynamische stadsafsluiting 2022 | 85 | 70 | 2 | 72 | 13 | V | Ja |
1e elektrische veerboot 2018 | 4.171 | 1.542 | 2.444 | 3.986 | 185 | V | Nee |
2e elektrische veerboot 2018 | 3.785 | 1.210 | 2.395 | 3.605 | 180 | V | Nee |
Station Gorinchem Noord | 980 | 879 | 0 | 879 | 101 | V | Ja |
Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg | 25 | 24 | 0 | 24 | 1 | V | Ja |
Grond halte Gorinchem Noord + voorplein | 973 | 973 | 0 | 973 | 0 | Ja | |
Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade | 8 | 8 | 0 | 8 | 0 | Ja | |
Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008 | 275 | 217 | 59 | 276 | 1 | N | Ja |
Herinrichting Banneweg 2019 | 2.348 | 891 | 0 | 891 | 1.457 | V | Nee |
Infra aanpassingen ivm OV concessie | 100 | 21 | 0 | 21 | 79 | V | Nee |
Mobiliteit 2020 | 450 | 0 | 3 | 3 | 447 | V | Nee |
Mobiliteit 2021 | 1.360 | 0 | 0 | 0 | 1.360 | V | Nee |
Mobiliteit 2022 | 1.010 | 0 | 0 | 0 | 1.010 | V | Nee |
Herinrichting Haarsekades | 2.350 | 61 | 110 | 171 | 2.179 | V | Nee |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 11.563 | 0 | 253 | 253 | 11.310 | V | Nee |
Herinrinrichting Banneweg fase 2 grondverwerving | 180 | 0 | 0 | 0 | 180 | V | Nee |
Herinrichting Banneweg, Stadhuisplein en Piazzacentrum | 750 | 0 | 0 | 0 | 750 | V | Nee |
GPS-ontvanger | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | V | Ja |
Vervangen auto 18 renault kangoo | 30 | 0 | 0 | 0 | 30 | V | Nee |
Riviercruisevaarsteiger | 550 | 0 | 51 | 51 | 499 | V | Nee |
Aanpassingen walvoorzieningen veerboten | 150 | 64 | 220 | 283 | 134 | N | Nee |
Stroompunten electrische veerboten | 400 | 110 | 255 | 365 | 35 | V | Nee |
Accupakketten electrische veerboten | 900 | 280 | 560 | 840 | 60 | V | Nee |
Vervanging straatmeubilair 2023 | 92 | 0 | 96 | 96 | 4 | N | Nee |
Vervanging verkeersborden 2022 | 40 | 29 | 14 | 43 | 3 | N | Ja |
Vervanging verkeersborden 2023 | 41 | 0 | 43 | 43 | 2 | N | Ja |
Nieuwe Lingebrug | 20.739 | 0 | 4 | 4 | 20.735 | V | Nee |
Herinrichting Arkelsedijk | 2.608 | 0 | 0 | 0 | 2.608 | V | Nee |
Totaal lasten | 60.622 | 6.893 | 6.860 | 13.752 | 46.870 | V | |
Baten | |||||||
1e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 860 | 1.075 | 1.935 | 215 | N | Nee |
2e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 430 | 1.505 | 1.935 | 215 | N | Nee |
Station Gorinchem Noord | 980 | 0 | 879 | 879 | 101 | N | Ja |
Infra halte Gorinchem Noord overweg/nw Haarweg | 25 | 0 | 24 | 24 | 1 | N | Ja |
Aanpassing Haarweg/opwaardering Vlietskade | 8 | 0 | 8 | 8 | 0 | V | Ja |
Voorbereidingskrediet halte Gorinchem noord 2008 | 275 | 0 | 276 | 276 | 1 | V | Ja |
Herinrichting Banneweg 2019 | 553 | 0 | 0 | 0 | 553 | N | Nee |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 687 | 0 | 0 | 0 | 687 | N | Nee |
Stroompunten electrische veerboten | 197 | 43 | 101 | 144 | 53 | N | Nee |
Nieuwe Lingebrug | 4.720 | 0 | 0 | 0 | 4.720 | N | Nee |
Herinrichting Arkelsedijk | 1.507 | 0 | 0 | 0 | 1.507 | N | Nee |
Totaal baten | 13.252 | 1.333 | 3.868 | 5.201 | 8.051 | N | |
Totaal Verkeer en vervoer | 47.370 | 5.560 | 2.992 | 8.551 | 38.819 | V | |
Lasten | |||||||
Welkom in de mooiste vesting | 124 | 46 | 44 | 90 | 34 | V | Nee |
Het verhaal vd vesting | 72 | 3 | 47 | 50 | 22 | V | Nee |
Totaal Lasten | 196 | 49 | 91 | 140 | 56 | V | |
Totaal Economie | 196 | 49 | 91 | 140 | 56 | V | |
Lasten | |||||||
Ihp vo huisvesting J.P. Waaleschool | 1.000 | 0 | 2 | 2 | 998 | V | Nee |
Yulius aanpassing Merwedekanaal 8a ihp 2014 | 150 | 0 | 0 | 0 | 150 | V | Nee |
Yulius renovatie Dr. Hiemstralaan 24-24a | 2.064 | 0 | 1.138 | 1.138 | 926 | V | Nee |
Ihp vo Yulius Lingewaal college | 400 | 0 | 0 | 0 | 400 | V | Nee |
IHP 2020 binnenklimaat | 500 | 188 | 0 | 188 | 312 | V | Nee |
Schuttersplein verduurzaming | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | N | Nee |
Renovatie gymzaal J van Egmond | 500 | 0 | 24 | 24 | 476 | V | Nee |
Ihp 2017 uitbreiding Retranchement | 4.035 | 0 | 10 | 10 | 4.025 | V | Nee |
Vervangende nieuwbouw Gilde CVO-AV | 17.580 | 725 | 8.928 | 9.653 | 7.927 | V | Nee |
Verbouwing Hoefslag 6 tbv I_lab | 2.576 | 66 | 0 | 66 | 2.510 | V | Nee |
Inrichting Hoefslag 6 tbv I_lab | 125 | 0 | 0 | 0 | 125 | V | Nee |
Openbare ruimte tbv I_lab | 450 | 0 | 0 | 0 | 450 | V | Nee |
Totaal lasten | 29.380 | 979 | 10.103 | 11.082 | 18.298 | V | |
Baten | |||||||
Yulius renovatie Dr. Hiemstralaan 24-24a | 114 | 0 | 114 | 114 | 0 | Nee | |
Verbouwing Hoefslag 6 tbv I_lab | 1.900 | 66 | 0 | 66 | 1.834 | N | Nee |
Totaal baten | 2.014 | 66 | 114 | 180 | 1.834 | N | |
Totaal Onderwijs | 27.366 | 913 | 9.989 | 10.902 | 16.464 | V | |
Lasten | |||||||
Aanleg sportveld GJS 2022 | 475 | 0 | 654 | 654 | 179 | N | Ja |
Vestingsplan 2020 bastion VIII | 250 | 0 | 0 | 0 | 250 | V | Nee |
Ravelijn Oostgracht | 50 | 0 | 0 | 0 | 50 | V | Nee |
Meekoppelkans Ravelijn | 311 | 3 | 56 | 59 | 252 | V | Nee |
Meekoppelkans Woelsewaard parkeren | 68 | 0 | 0 | 0 | 68 | V | Nee |
Meekoppelkans Woelsewaard struinpad | 36 | 0 | 0 | 0 | 36 | V | Nee |
Openbare ruimte Gorcumse martelaren | 220 | 0 | 0 | 0 | 220 | V | Nee |
Kwaliteitsimpuls recreatiegebied Buiten de Waterpoort | 244 | 0 | 34 | 34 | 210 | V | Nee |
Speelruimteplan 2022 | 293 | 151 | 151 | 302 | 9 | N | Ja |
Speelruimteplan 2023 | 120 | 0 | 59 | 59 | 61 | V | Nee |
Speelveld Hoog Dalem | 260 | 0 | 53 | 53 | 207 | V | Nee |
Nieuwbouw Caribabad | 0 | 0 | 28 | 28 | 28 | N | Nee |
Hardware audiovisiuele middel museum-RAG | 70 | 0 | 76 | 76 | 6 | N | Ja |
Inventaris (plus verlichting) museum | 45 | 4 | 44 | 48 | 3 | N | Ja |
Vervangen volkstuinbrug | 47 | 0 | 17 | 17 | 30 | V | Nee |
Vervangen VW transporter 1 2022 | 52 | 0 | 0 | 0 | 52 | V | Nee |
Vervangen renault trafic 2022 | 43 | 0 | 0 | 0 | 43 | V | Nee |
Kademuren J Bloempad en Krabsteeg | 260 | 9 | 230 | 239 | 21 | V | Nee |
Bruggen en visssteigers | 242 | 59 | 181 | 240 | 2 | V | Nee |
Cultuurhuis 2019 | 5.600 | 13 | 66 | 79 | 5.521 | V | Nee |
Cultuurhuis inrichting 2019 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 1.400 | V | Nee |
Vervanging kade Paardewater 21 | 355 | 0 | 44 | 44 | 311 | V | Nee |
Boemer tractor 2022 | 50 | 0 | 93 | 93 | 43 | N | Ja |
Maaiarm heggensnoeier 2022 | 28 | 0 | 0 | 0 | 28 | V | Nee |
VW transporter 2023 | 48 | 0 | 0 | 0 | 48 | V | Nee |
Ontstopper 2023 | 59 | 0 | 0 | 0 | 59 | V | Nee |
Hitachi 2023 | 27 | 0 | 0 | 0 | 27 | V | Nee |
Waterbus buitendienst | 58 | 0 | 0 | 0 | 58 | V | Nee |
Nieuw holland tractor sportvelden | 82 | 0 | 107 | 107 | 25 | N | Ja |
VW transporter 2023 | 36 | 0 | 0 | 0 | 36 | V | Nee |
Totaal lasten | 10.829 | 239 | 1.893 | 2.132 | 8.697 | V | |
Baten | |||||||
Vestingsplan 2020 bastion VIII | 100 | 0 | 0 | 0 | 100 | N | Nee |
Kwaliteitsimpuls recreatiegebied Buiten de Waterpoort | 144 | 0 | 11 | 11 | 133 | N | Nee |
Speelruimteplan 2023 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | V | Nee |
Totaal baten | 244 | 0 | 13 | 13 | 231 | N | |
Totaal Sport, Cultuur en Recreatie | 10.585 | 239 | 1.880 | 2.119 | 8.466 | V | |
Lasten | |||||||
Uitbreiding en verbouwing Elzenhof | 50 | 0 | 0 | 0 | 50 | V | Nee |
Totaal lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 50 | V | |
Totaal Sociaal Domein | 50 | 0 | 0 | 0 | 50 | V | |
Lasten | |||||||
GRP 2021 | 1.175 | 708 | 188 | 896 | 279 | V | Nee |
GRP 2022 | 1.075 | 68 | 278 | 346 | 729 | V | Nee |
GRP 2023 | 1.000 | 0 | 24 | 24 | 976 | V | Nee |
Watercapaciteit | 75 | 2 | 15 | 17 | 58 | V | Nee |
Totaal lasten | 3.325 | 778 | 505 | 1.283 | 2.042 | V | |
Baten | |||||||
GRP 2021 | 1.175 | 708 | 188 | 896 | 279 | N | Nee |
GRP 2022 | 1.075 | 68 | 278 | 346 | 729 | N | Nee |
GRP 2023 | 1.000 | 0 | 24 | 24 | 976 | N | Nee |
Totaal baten | 3.250 | 776 | 490 | 1.266 | 1.984 | N | |
Totaal Duurzaamheid | 75 | 2 | 15 | 17 | 58 | V | |
Lasten | |||||||
Groote Haar windmolens, bouwrijp maken | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | V | Nee |
Inrichting terrein Bullekeslaan 5 | 88 | 0 | 35 | 35 | 53 | V | Nee |
Totaal lasten | 148 | 0 | 35 | 35 | 113 | V | |
Baten | |||||||
Groote Haar windmolens, bouwrijp maken | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | N | Nee |
Totaal baten | 60 | 0 | 0 | 0 | 60 | N | |
Totaal VROSV | 88 | 0 | 35 | 35 | 53 | V | |
Lasten | |||||||
Communicatie 2019 | 65 | 29 | 14 | 43 | 22 | V | Nee |
Software en hardware 2020 | 280 | 77 | 207 | 284 | 4 | N | Ja |
Software en hardware 2022 | 180 | 9 | 173 | 182 | 2 | N | Ja |
Software en hardware 2023 | 479 | 0 | 493 | 493 | 14 | N | Ja |
Hard en software 2024 | 0 | 0 | 80 | 80 | 80 | N | Nee |
Vervangingsplan inventaris 2021 | 121 | 20 | 16 | 36 | 85 | V | Nee |
Vervangingsplan inventaris 2022 | 112 | 0 | 0 | 0 | 112 | V | Nee |
Vervangingsplan inventaris 2023 | 179 | 0 | 0 | 0 | 179 | V | Nee |
Warmtenet stadhuis | 1.092 | 171 | 0 | 171 | 921 | V | Nee |
Totaal lasten | 2.508 | 306 | 983 | 1.289 | 1.219 | V | |
Baten | |||||||
Software en hardware 2022 | 0 | 4 | 0 | 4 | 4 | V | Ja |
Totaal baten | 0 | 4 | 0 | 4 | 4 | V | |
Totaal Overhead, VPB en Onvoorzien | 2.508 | 302 | 983 | 1.285 | 1.223 | V | |
TOTAAL INVESTERINGEN | 88.308 | 7.065 | 15.985 | 23.049 | 65.259 | V |
Programma Verkeer en Vervoer
Openbare verlichting 2023
Het investeringsbudget voor de reguliere vervanging van lichtmasten en armaturen voor de openbare verlichting in 2023 is niet volledig uitgegeven. Het resterende bedrag wordt opgenomen in het openbare verlichtingsplan waar we in 2024 aan werken.
Fietsparkeren binnenstad 2019
In 2023 is hier beperkte voortgang geboekt. De behoefte blijft echter aanwezig. In 2024 zal dit project verder worden opgepakt.
Uitbreiding parkeergarage kweeklust
Vanuit het investeringsbudget is nog geen geld uitgegeven voor uitbreiding van Kweeklust vanwege vertraging van het project. Naar verwachting start de bouw eind 2025 of begin 2026. De einddatum is daarom aangepast van 2026 naar 2027.
Voorzieningengebouw Kriekenmarkt
In oktober 2023 is begonnen met de verbouwing en verduurzaming van het voorzieningengebouw. De werkzaamheden zullen naar verwachting in april 2024 zijn voltooid.
1e en 2e elektrische veerboot 2018, aanpassingen walvoorzieningen veerboten, accupakketten elektrische veerboten en stroompunten elektrische veerboten
Het project om de eerste en tweede elektrische veerboot in 2018 te introduceren omvatte aanpassingen aan de walvoorzieningen voor de veerboten, de installatie van accupakketten en stroompunten voor elektrische veerboten. Door uitdagende omstandigheden als gevolg van de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne, moest de oorspronkelijke opleverdatum van 1 januari 2023 worden uitgesteld naar 1 juli 2023. Op 7 januari 2023 is de gemeenteraad echter opnieuw geïnformeerd over de bijgewerkte planning en scenario's. Vertragingen in de stroomvoorziening en uitdagingen met het elektrische vaarsysteem droegen bij aan deze vertraging. Het integrale systeem en de elektrische veerboten zullen begin 2024 operationeel worden.
Station Gorinchem-Noord
Bij de behandeling van de Begroting 2024 is het raadsvoorstel 'investeringen in balans' aangenomen en is deze investering afgevoerd.
Herinrichting Banneweg 2019
Begin 2024 is het voorlopige ontwerp gerealiseerd. De start van de werkzaamheden wordt verwacht in het 2de kwartaal van 2025.
Infra aanpassingen i.v.m. OV concessie
Bij drukke haltes heeft de provincie plannen om de kwaliteit en de uitstraling van OV-haltes te verbeteren. Om dubbel werk te voorkomen, is het voornemen om gemeentelijke werkzaamheden te combineren met die van de provincie. Dit is afhankelijk van het moment waarop de Provincie akkoord geeft. Naar verwachting volgt het startsein in maart 2024 en kan de uitvoering in 2025 beginnen. De einddatum is daarom aangepast naar 2026.
Mobiliteit 2020, 2021 en 2022
Deze investeringen hebben betrekking op de Mobiliteitsvisie. Het investeringsbudget Mobiliteit 2022 is deels omgezet naar de nieuwe Lingeburg. In 2024 wordt verder bekeken hoe deze gelden worden gebruikt voor mobiliteit.
Herinrichting Haarsekades
Het aanbestedingstraject is gestart. De verwachting is dat de herinrichting in 2024/2025 wordt gerealiseerd.
Riviercruisevaarsteiger
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de bouw van de nieuwe en verduurzaamde steiger. De verwachting is dat de uitvoering hiervan in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvindt.
Nieuwe Lingebrug/Herinrichting Arkelsedijk
In november 2023 is deze investering ter beschikking gesteld. Dit jaar wordt het voorlopig ontwerp gerealiseerd. De verwachting is dat uitvoering in 2025 zal starten.
Programma Onderwijs
IHP huisvesting J.P. Waaleschool
In 2023 zijn er gesprekken geweest tussen de gemeente en schoolbestuur OVO over de renovatie van het schoolgebouw. Er is een technische visie van de gemeente voorgesteld. De voorbereiding voor de aanbesteding van het project is gecompliceerd vanwege het monumentale karakter van het gebouw. Het plan is om de aanbesteding in 2024 af te ronden. De uitvoering moet plaatsvinden zonder tijdelijke huisvesting. Dit betekent dat de werkzaamheden tijdens de schoolvakanties worden uitgevoerd. Als gevolg hiervan is de einddatum van deze investering verplaatst naar 2026.
IHP 2014 Yulius aanpassingen Merwedekanaal 8a en Yulius Lingewaal co
In het IHP-besluit is opgenomen dat Yulius mogelijk intrekt in het schoolgebouw van het Omnia College. Het oorspronkelijke budget van het project Merwedekanaal 8a wordt gebruikt voor de beoogde verhuizing. Momenteel maken de betrokken schoolbesturen verder afspraken hierover. Naar verwachting vindt de verhuizing in de eerste helft van 2025 plaats. De einddatum van deze investering is verschoven naar 2026.
Yulius renovatie Dr. Hiemstralaan 24-24a
In 2023 zijn de meeste werkzaamheden uitgevoerd voor de renovatie van de Dr. Hiemstralaan. Begin 2024 is de afronding van de werkzaamheden.
IHP 2020 binnenklimaat
Het schoolbestuur OVO heeft besloten om geen gebruik te maken van de gemeentelijke subsidieregeling. Als gevolg hiervan wordt de investering afgesloten en wordt het resterende budget gestort in de reserve Onderwijshuisvesting.
Renovatie gymzaal J. van Egmond
Gedurende het jaar is de aanbesteding voor de gymzaal Johan van Egmond aangepast en opnieuw opgesteld. Zodra de resultaten van de aanbesteding bekend zijn, gaan de werkzaamheden volgens planning in de zomer van 2024 van start.
IHP 2017 uitbreiding Retranchement
In 2023 zijn verdere voorbereidingen getroffen voor de realisatie van vervangende nieuwbouw voor een unilocatie voor Sbo Beatrix De Burcht en De Regenboog locatie Retranchement. Dit gebeurt in overleg met het schoolbestuur LOGOS, dat ook het bouwheerschap op zich neemt. Momenteel wordt er gewerkt aan een businesscase, zodat de gemeenteraad hier in 2024 een besluit over kan nemen.
Vervangende nieuwbouw Gilde Vakcollege
In 2023 is er volop gebouwd aan het nieuwe Gilde Vakcollege. Dit gaat ook in 2024 door. Het bouwproject loopt op schema en de verhuizing naar de nieuwbouw staat gepland voor eind 2024.
Verbouwing Hoefslag 6, inrichting Hoefslag 6 en openbare ruimte t.b.v. i_lab
Voor de realisatie van het i_lab heeft de gemeenteraad een bedrag van € 6,65 mln. beschikbaar gesteld, waarvan €1,9 mln. afkomstig is uit de regiodeal. De investeringsbudgetten voor renovatie en inrichting zijn doorgeschoven naar 2024. Het i_lab is gestart met haar activiteiten in een tijdelijke locatie in het Da Vinci College op de beroepencampus. De definitieve locatie, i_lab Hoefslag 6, komt naar verwachting vrij in april 2024. Het i_lab heeft alle voorbereidingen getroffen om vanaf april te beginnen met de verbouwing van deze definitieve locatie.
Programma Sport, Cultuur en Recreatie
Aanleg sportveld GJS 2022
In 2023 is het sportveld bij GJS gerealiseerd, maar als gevolg van verschillende tegenvallers is dit project duurder uitgevallen dan begroot. Met name de kosten voor de vele hekwerken en een onjuistheid in de raming hebben hieraan bijgedragen.
Vestingsplan 2020 bastion VIII
We betrekken de voorbereiding, het onderzoek (inclusief archeologie en flora en fauna), het opschonen van het binnenterrein van Bastion VIII, en het profileren van de wallen, samen met de bijbehorende werkzaamheden van Bastion VIII, in de integrale aanpak van de vesting als onderdeel van de 'Mooiste vestingstad van Nederland'. De uitvoering staat momenteel gepland voor het vierde kwartaal van 2024, met een doorlooptijd in 2025. Daarom wordt er vanaf 2026 rekening gehouden met de kapitaallasten.
Meekoppelkans Ravelijn
Door het natte weer zijn de werkzaamheden uitgesteld. Aan het einde van het jaar wordt verwacht dat de Ravelijn is gerealiseerd. Het struinpad en parkeerplaatsen worden in 2025 gerealiseerd.
Meekoppelkans Woelsewaard parkeren
De voorbereidingen voor de meekoppelkansen in de Woelsewaard, waaronder een struinpad en de parkeerplekken aan de dijk, zijn in 2023 gestart. Uitvoering is mede afhankelijk van de werkzaamheden en de planning van de Alliantie. Naar verwachting worden de parkeerplekken in 2024 opgeleverd.
Openbare ruimte Gorcumse martelaren
De complexiteit van deze investering is groter in verband met de inrichting en eigendomsverhoudingen in de openbare ruimte. In 2024 wordt dit project vervolgd.
Kwaliteitsimpuls recreatiegebied Buiten de Waterpoort
Uitvoering van de kwaliteitsimpuls Buiten de Waterpoort gaat plaatsvinden in 2024 en 2025. Er is afgelopen jaar intensief geparticipeerd en ingezet op een goed ontwerp. Verwachting is dat in het vierde kwartaal van 2024 gestart wordt met de werkzaamheden.
Speelruimteplan 2023
Een groot deel van de speelplekken in de Binnenstad is eind 2023 gerenoveerd. Het laatste werk zal begin 2024 worden uitgevoerd en afgerond.
Speelveld Hoog Dalem
In april 2024 starten de werkzaamheden bij speelveld Hoog Dalem. Naar verwachting zullen de werkzaamheden in juni 2024 worden afgerond.
Cultuurhuis en inrichting 2019
Begin 2024 is de voorkeursvariant voor De Nieuwe Doelen in de raad besproken. Bij de Perspectiefnota 2025 zal de huidige investering worden meegenomen.
Vervanging kade Paardewater 21
In 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de nieuwe en verduurzaamde kade. We verwachten dat de uitvoering hiervan zal plaatsvinden in het vierde kwartaal van 2024.
Programma Duurzaamheid
GRP 2021, 2022 en 2023
Op de uitvoering van het GRP 2021-2025 hebben wij achterstand opgelopen. Het restant van de budgetten blijft in de vervangingsvoorziening en de werkzaamheden zullen later worden uitgevoerd.
Programma Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
Groote Haar windmolens, bouwrijp maken
De vertraging in het realiseren van de windmolens heeft zowel een lasten en baten effect.
Overhead, Vernootschapsbelasting en Onvoorzien
Vervangingsplan inventaris 2021/2022/2023
Deze investeringen zijn nog niet volledig uitgegeven omdat de aansluiting op het warmtenet gevolgen zal hebben voor de inrichting van het Stadhuis.
Warmtenet stadhuis
Het warmtenet is in 2023 nog niet volledig gerealiseerd en zal in 2024/2025 verder worden uitgerold.