Financiën

Voortdurend wordt gewerkt aan een cyclus waarmee de raad kaders kan stellen en haar controlerende rol kan uitoefenen. Daardoor stellen we het management en het college in staat om tijdig de juiste beslissingen te nemen en hierover verantwoording af te leggen. Het afgelopen jaar was, vanwege de aanhoudende coronacrisis en de onzekerheid over de impact daarvan op de gemeentelijke financiën, wederom anders. Wel konden we in 2021 weer volstaan met één Perspectiefnota, waarin zowel de autonome ontwikkelingen als de actuele financiële ontwikkelingen en de effecten van de meicirculaire waren meegenomen.

Voor het verder afbouwen van de schulden is een belangrijke basis gelegd. De planning is (conform de eerste Perspectiefnota 2021) dat de schulden vanaf 2025 worden afgebouwd. Dit is voor een groot deel afhankelijk van het tempo waarmee de geplande investeringen worden gerealiseerd. Mogelijk stijgen de schulden iets langer door, maar naar een minder hoge piek. Een belangrijk en continu aandachtspunt is te voorkomen dat bij een oplopende rente, de begroting de rentedruk niet aankan. Waarbij de focus ligt op het spreiden van het renterisico en het voorkomen van overfinanciering.

In 2020 is een plan opgesteld om de beheersing van de budgetten te verbeteren. Mede op basis van de bevindingen van de accountant bij de controlewerkzaamheden en de steeds striktere voorschriften bij de financiële verslaglegging, is besloten over te gaan tot de aanschaf van een contracten- verplichtingen- en inkoopmodule. Het systeem draagt bij aan het beter zicht krijgen op de diverse inkoopstromen die vanuit de verschillende organisatieonderdelen lopen, het eenduidig registreren van alle inkoopovereenkomsten die door de gemeente worden aangegaan en het daarmee "beklemmen" van een deel van de budgetten, zodat duidelijk is of budgetten toereikend zijn om (nieuwe) opdrachten te verlenen. De technische implementatie heeft in 2021 plaatsgevonden, de ingebruikname vindt plaats in 2022.