Wat hebben we daarvoor gedaan?
Prioriteiten en aandachtspunten
Onderwerp | Toelichting prioriteiten |
---|---|
Taalpact | Rijksoverheid, gemeenten en andere decentrale overheden hebben afgesproken om de komende jaren gezamenlijk op te trekken bij het verbeteren van de (taal)vaardigheid van volwassenen. Voor de aanpak van laaggeletterdheid is in 2021 een regionaal plan vastgesteld. De basis van dit plan is het Taalpact uit 2019. Met de brievenwasserette en het programma 'Huh? Wat bedoelt u?' is in 2021 een start gemaakt om laaggeletterden te bereiken en meer aansluiting te zoeken met inwoners. Daarnaast is IVIO-opleidingen in september 2021 als nieuwe aanbieder gestart voor het volwassenenonderwijs. |
Gelijke kansen Gorinchem | In 2021 is het Onderwijs Achterstanden Beleid (doelgroep 0-12 jaar) omgezet naar Gelijke Kansen Beleid. De doelgroep is hiermee uitgebreid naar jeugdigen tot en met 18 jaar. Het verwachtte maatschappelijke effect is dat o.a. (taal)geletterdheid zal verbeteren voor de kinderen en jongeren. Interventies gericht op Gelijke Kansen worden in 2022 met kwantitatief en kwalitatief onderzoek 'gevolgd' op de effectiviteit . Er zijn extra interventies ingezet bij een aantal scholen in het voortgezet onderwijs gericht op sociaal welbevinden en (taal)geletterdheid. In het primair onderwijs zijn kinderen met leesachterstanden extra ondersteund. Samen met maatschappelijke partners is aan zowel kinderen als ouders ondersteuning op talentontwikkeling gegeven. Deze talentontwikkeling richt zich met name op het terugdringen van laaggeletterdheid in onze stad. 85% van alle peuters in onze stad maakt gebruik van de peuter- en kinderopvang. Het consultatiebureau indiceert kinderen die een risico lopen op een (taal) achterstand . Deze kinderen hebben de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van de zgn. Voor Educatieve (VE) opvang, die aangeboden wordt door de erkende VE-kinderopvangorganisaties . Uit de jaarlijkse onderwijsmonitor blijkt dat we steeds meer peuters bereiken die gebruik maken van voorschoolse educatie. In schooljaar 2020-2021 waren er 177 peuters geïndiceerd voor VE-opvang, Hiervan hebben 116 peuters (66%) deze opvang bezocht. Er zijn ouders die geen gebruik maken van deze opvang vanwege principiële overwegingen. Alle kinderen in de vroegschool (4 tot 6 jaar) met een taalachterstand krijgen ondersteuning. Steeds meer scholen maken gebruik van maatschappelijke partners in de stad ter ondersteuning op het onderwijscurriculum. Op de Mariëngaarde heeft de stichting Zieke Docenten een deel van de lessen van leraren overgenomen, zodat er 'meer handen' voor de klas komen. |
Onderwerp | Toelichting aandachtspunten |
---|---|
Integraal Huisvestingsplan (IHP) | In juni 2021 is door de gemeenteraad ingestemd met een aantal kaders voor toekomstig op te stellen Integrale Huisvestingsplannen (IHP's). Ook werd ingestemd met een versneld uitvoeringsprogramma unilocatie De Regenboog Retranchement / Beatrix de Burcht. Een IHP primaire/speciaal onderwijs is voorbereid vanuit de vastgestelde IHP-kaders. De haalbaarheid is uitgewerkt voor het beoogd versneld uitvoeringsprogramma. |
Regionale beroepen- en innovatiecampus (RBIC) | De 1e fase voor een Regionale Beroepen- en Innovatiecampus (RBIC) omvat de vervangende nieuwbouw voor Gilde Vakcollege Techniek en de realisatie van het innovatiecentrum i_lab. In 2021 lag het accent van de vervangende nieuwbouw van het Gilde op de voorbereidingsfase onder andere voorbereiding verplaatsing Hippos, voorbereiding bouwrijp maken van het perceel en de start van de bestemmingsplanwijziging. Op 10 juni 2021 stemde de gemeenteraad in met de komst van i_lab, een nieuw innovatie- en afstudeercentrum. Eind oktober 2021 zetten bestuurders van het onderwijs, ondernemers en de gemeente hun handtekening waarmee coöperatie i_lab officieel van start ging. Alle onderwijsinstellingen van Gorinchem en de regio hebben zich verenigd en doen mee binnen coöperatie i_lab. Sinds oktober 2021 heeft i_lab een eigen tijdelijke ruimte in het Da Vinci College in Gorinchem. Hier starten de eerste projecten ‘Zorg voor Later’ en ‘Huis van Nu’ in samenwerking met het bedrijfsleven voor mbo- en vo-leerlingen. De komende jaren zal i_lab op een locatie bij de Regionale Beroepen- en Innovatiecampus steeds meer vorm krijgen. i_lab wordt daarmee het platform om de verbinding ‘aan te zetten’. De verbinding tussen leren, werken en innoveren, maar ook het samenbrengen van actieve ontmoeting en samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Om het scholengebied rondom de Hoefslag te transformeren naar een echte beroepen- en innovatiecampus is een eerste verkennend omgevingsvisie-onderzoek gestart. De campusontwikkeling is onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling Gorinchem Noord. Het i_lab en de nieuwbouw van het Gilde Vakcollege vormen samen de eerste stap naar de campus waar leren, werken en innoveren samenkomen. |
Reguliere taken
Onderwerp | Toelichting reguliere taken |
---|---|
Leerplicht | We zien erop toe dat voortijdig schoolverlaten en thuiszitten wordt voorkomen. Deze uitvoering ligt bij het Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (BLVS). De aanpak tegen jeugdwerkloosheid van MatchMakers is succesvol en geeft jongeren tussen de 18 en 27 jaar meer toekomstperspectief richting een baan, leerplek, werkplek of stage. Daarnaast informeert het bureau scholen via nieuwsbrieven actief over actuele onderwerpen als leerplicht en corona. |
Onderwijshuisvesting | De nieuwbouw van de brede school Dalemplein is opgeleverd. De uitbreiding en verduurzamingsslag van de Jenaplanschool en bij de Graaf Reinaldschool is gerealiseerd. De voorbereidingen voor de vervangende nieuwbouw van het Gilde vindt plaats. Binnen het nog op te stellen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs is duurzaamheid, frisse scholen B en meer inclusief onderwijs als uitgangspunt vastgesteld. Duurzaamheid en binnenklimaat vragen om forse investeringen. Rijksmiddelen zijn tot op heden ontoereikend . Er wordt een actieve lobby richting VNG en Tweede kamer gevoerd om, samen met vergelijkbare gemeenten zoals Goes en Culemborg, de problematiek van beperkte middelen voor gemeente met een belangrijke regiofunctie voor VO-onderwijs, onder aandacht te brengen. |
Speciaal onderwijs | De inzet op het ‘thuisnabij onderwijs’ werd voortgezet . Er zijn gesprekken gevoerd met de scholen voor Speciaal Onderwijs en de Samenwerkingsverbanden. Er zijn plannen om thuisnabij onderwijs verder vorm te geven. De uitwerking van deze plannen wordt betrokken bij het nog op te stellen IHP. |
Leerlingenvervoer | De verordening Leerlingenvervoer moet worden geactualiseerd met het oog op Passend Onderwijs. In samenspraak met buurgemeenten zijn in 2021 de eerste stappen gezet om te komen tot een gewijzigde verordening. Er ligt inmiddels een concept verordening die na consultatie medio 2022 wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. |
Onderwijs aan nieuwkomers 12-18 jaar | De Internationale SchakelKlas (ISK) is een brug tussen de school in het land van herkomst en de Nederlandse school. ISK de Toekomst voorzag ook dit jaar in een grote behoefte en deed dit succesvol. Het leerlingenaantal is in 2021 sterk gegroeid en de stijging lijkt structureel te zijn. Dit heeft direct gevolgen voor de onderwijshuisvesting. ISK is ondergebracht in het schoolgebouw van Omnia en twee groepen ISK zijn gehuisvest bij Da Vinci College. Gaat ISK nog verder groeien, dan moet gezocht worden naar een meer structurele uitbreiding van de huisvestingsmogelijkheden. Daarnaast is door de komst van 300 vluchtelingen in het voormalige belastingkantoor aan ISK gevraagd om voor 45 tot 50 kinderen van 12-18 jaar onderwijs te verzorgen voor de tijd dat zij in Gorinchem verblijven. Deze groep krijgt in een tijdelijke huisvesting onderwijs. |
Volwasseneneducatie | In het kader van de Wet educatie en beroepsonderwijs (Web) is de gemeente Gorinchem door het Rijk aangewezen als centrumgemeente voor het verzorgen van volwasseneneducatie in de arbeidsmarktregio Gorinchem. Er is veel belangstelling het volgen van volwassenenonderwijs bij IVIO. Daardoor is er een wachtlijst voor dit onderwijsaanbod van ongeveer 80 personen (voor de 3 gemeenten in de arbeidsmarktregio). De Bibliotheek Aanzet verzorgt in afstemming met IVIO een voortraject voor het volwassenenonderwijs aanbod voor deze groep. |
Brede scholen | De brede school stimuleert ontmoeting en verbinding op een positieve manier. Eind 2021 is de brede school Dalemplein opgeleverd. De school is gerealiseerd binnen de in de begroting voor dit doel opgenomen middelen. Deze nieuwe school scoort daarbij hoog op duurzaamheid (ENG) en toegankelijkheid (GPR-score ruim boven 8). Steeds meer inwoners weten de weg naar de welzijnsruimte in de brede school Gildenplein te vinden. Gebruikers hebben structureel overleg, wat de samenwerking ten goede komt. |