Wat heeft dit gekost?

Exploitatie
(bedragen x € 1.000
V = voordeel en N = nadeel)

Jaar-

rekening

2020

Begroting

primitief

2021

Begroting

na wijziging

2021

Jaar-

rekening

2021

Verschil

TV21 Verkeer en vervoer

4.438

4.736

5.620

4.881

740 V

TV22 Parkeren

1.106

998

1.130

1.131

1 N

TV23 Recreatieve Havens

577

574

584

580

3 V

TV24 Economische Havens en waterwegen

24

23

28

30

2 N

TV25 Openbaar vervoer

2.468

2.691

2.597

2.589

8 V

Lasten Verkeer en vervoer

8.613

9.022

9.959

9.211

747 V

TV21 Verkeer en vervoer

1.024

320

328

345

18 V

TV22 Parkeren

504

689

515

514

1 N

TV23 Recreatieve Havens

81

116

116

107

9 N

TV24 Economische Havens en waterwegen

28

117

27

107

80 V

TV25 Openbaar vervoer

2.142

2.257

2.080

2.206

126 V

Baten Verkeer en vervoer

3.778

3.499

3.065

3.279

214 V

Totaal saldo van baten en lasten

-4.835

-5.523

-6.894

-5.932

962 V

Stortingen reserves

7.803

450

3.619

3.619

0 V

Onttrekkingen reserves

229

16

3.991

3.317

674 N

Resultaat

-12.409

-5.957

-6.522

-6.234

288 V

TV21 Verkeer en Vervoer
De raad heeft op 24 september 2020 budget beschikbaar gesteld voor de ‘Uitvoeringsagenda Mobiliteitsplan 2020-2023’. Voor 2021 was € 1.045.000 beschikbaar. Hiervan is € 371.000 besteed. Zoals bij de jaarrekening 2020 is aangegeven, zijn projecten door de coronacrisis vertraagd. Deze vertragingen werken door in 2021. Daarnaast zijn er minder middelen uitgegeven als gevolg van onder andere langere doorlooptijden van onderzoeken, het niet kunnen uitvoeren van representatieve metingen en het afhankelijk zijn van andere partijen. Hierdoor bedragen de niet bestede middelen € 674.000. Deze middelen blijven beschikbaar in de reserve Infrastructuur voor verdere inzet in 2022. In 2020 heeft de raad budget beschikbaar gesteld ten behoeve van een adequate beantwoording van vragen, lopende moties, toezeggingen, lopende pilots, projecten en overige wensen voor de mobiliteitsvisie. De restanten van dit budget zijn via een bestemmingsvoorstel beschikbaar gesteld voor 2021. Hiervan resteert nog € 59.000. De raad wordt voorgesteld om € 59.000 via de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 beschikbaar te stellen in 2022 voor onder andere het uitvoeren van parkeerdrukmetingen.
Aan het incidentele wegenonderhoud 2021 is € 61.000 minder uitgegeven. Ook is door een langer aanbestedingstraject op het gebied van bruggen en kunstwerken € 40.000 minder uitgegeven dan begroot. Bovenstaande punten verklaren een voordeel van € 775.000 op dit taakveld. De resterende verschillen worden veroorzaakt door kleinere voor- en nadelen binnen dit taakveld.

TV22 Parkeren
In 2021 is door de raad een incidenteel budget goedgekeurd voor het optimaliseren van het parkeren in de binnenstad (€ 40.000). Hiervan resteert nog € 38.000. De raad wordt voorgesteld om € 38.000 via de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021 beschikbaar te stellen in 2022 voor het uitvoeren van dit plan.

TV24 Economische Havens en waterwegen
Bij de tussenrapportage 2021 is de oorspronkelijke raming voor te ontvangen kadegelden van € 116.000 met € 90.000 verlaagd. De verwachting was dat door corona een substantieel deel van de geplande riviercruises in 2021 geannuleerd zou worden. Ondanks het aanblijven van de beperkingen is de riviercruisevaart toch weer voorzichtig op gang gekomen. Samen met de hogere losgelden voor de Handelskade zorgt dit voor een incidenteel voordeel van € 80.000 ten opzichte van de bijgestelde raming 2021.

TV 25 Openbaar Vervoer
Als gevolg van de coronapandemie heeft de veerdienst in 2021 voor het grootste gedeelte gevaren met een aangepast schema. De tegenvallende inkomsten door minder reizigers hebben wij bij de Turap 2021 ingeschat op € 237.000 en als zodanig verwerkt in de budgetten. Waar mogelijk zijn er maatregelen getroffen om ook de uitgaven zoveel mogelijk te beperken (zoals dieselkosten en personele inzet), ook deze lagere kosten a € 72.000 hebben wij al in de Turap 2021 verwerkt. In de afrekening met de overige oevergemeenten hebben we rekening gehouden met de effecten van de pandemie, waardoor iedere gemeente een deel van het nadeel draagt. Ten opzichte van deze bijgestelde raming en na afrekening met de oevergemeenten, sluit de veerexploitatie in de jaarrekening met een positief saldo van € 134.000. Dit is voornamelijk het effect van een aanpassing van de verdeelsleutel voor de kostenverdeling tussen de gemeenten, als gevolg van de aangepaste samenwerkingsovereenkomst.

Reserve
Zoals bij taakveld 21 Verkeer en Vervoer aangegeven is een deel van de projecten uit de Mobiliteitisvisie nog niet gerealiseerd. Hierdoor is de benodigde onttrekking uit de reserve Infrastructuur € 674.000 lager dan geraamd.

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Realisatie t/m 2020

Realisatie 2021

Totaal realisatie

Verschil

Gereed

Lasten

1e elektrische veerboot 2018

4.077

244

876

1.120

2.957

V

nee

2e elektrische veerboot 2018

3.785

33

785

817

2.968

V

nee

Aanpassingen walvoorzieningen veerboten

150

-

41

41

109

V

nee

Accupakketten electrische veerboten

900

-

187

187

713

V

nee

Stroompunten electrische veerboten

400

-

73

73

327

V

nee

Station Gorinchem-Noord

8.843

2.055

30

2.085

6.758

V

nee

Aanpassen Groenmarkt 2017

500

442

2

443

57

V

nee

Bastion II

37

-

-

-

37

V

ja

Fietsparkeren binnenstad 2019

200

37

11

48

152

V

nee

Fietsroutes Gorinchem-Oost

180

4

-

5

175

V

nee

Havens geleidewerken 2019

136

12

12

24

112

V

nee

Herinrichting Banneweg 2019

2.348

717

161

878

1.470

V

nee

Herinrichting Haarsekades

940

-

6

6

934

V

nee

Illuminatieplan 2020

100

16

6

22

78

V

nee

Illuminatieplan binnenstad 2019

150

55

39

94

56

V

nee

Infra aanpassingen ivm OV concessie

100

18

3

21

79

V

nee

Mobiliteit 2020

500

-

-

-

500

V

nee

Mobiliteit 2021

1.360

-

-

-

1.360

V

nee

Openbare verlichting 2020

159

17

-

17

142

V

nee

Openbare verlichting 2021

159

-

1

1

158

V

nee

Sociaal veilige route Buiten de Waterpoort

271

257

16

273

2

N

ja

Software e-loket parkeren

-

2

-2

-

-

V

ja

Vergroten parkeercapaciteit 2019

80

18

4

22

58

V

nee

Vervangen auto 18 Renault kangoo

30

-

-

-

30

V

nee

Vervanging straatmeubilair 2020

92

43

33

76

16

V

ja

Vervanging straatmeubilair 2021

92

-

40

40

52

V

nee

Vervanging verkeersborden 2020

40

31

-

31

9

V

ja

Vervanging verkeersborden 2021

40

-

18

18

22

V

nee

Voorzieningengebouw Kriekenmarkt

100

-

21

21

79

V

nee

Werkzaamheden infrastructuur Bastion ll

425

105

256

361

64

V

nee

Totaal Lasten

26.194

4.106

2.619

6.724

19.470

V

Baten

1e elektrische veerboot 2018

2.150

-

430

430

1.720

N

nee

2e elektrische veerboot 2018

2.150

-

430

430

1.720

N

nee

Fietsroutes Gorinchem-Oost

82

-

-

-

82

N

nee

Herinrichting Banneweg 2019

553

-

-

-

553

N

nee

Station Gorinchem-Noord

264

-

-

-

264

N

nee

Stroompunten electrische veerboten

-

-

28

28

28

V

nee

Werkzaamheden infrastructuur Bastion ll

-

-

2

2

2

V

nee

Totaal Baten

5.199

-

890

890

4.309

N

Totaal investeringen

20.995

4.106

1.729

5.834

15.161

V

1e en 2e elektrische veerboot 2018/Aanpassingen walvoorzieningen veerboten/Accupakketten electrische veerboten/Stroompunten electrische veerboten
De aanbesteding voor de bouw van de elektrische veerboten heeft geleid tot een opdracht aan Holland Shipyards en de bouw van de casco's vindt op dit moment plaats op een werf in Polen. Ook de aanpassingen aan de walvoorzieningen (steigers) en de aanleg van de stroompunten nemen wij in 2022 ter hand. Wij streven ernaar om de elektrische veerboten op 1 januari 2023 in de vaart te nemen. De bijdrage van de gemeente Altena in de investeringen voor de elektrische boten ontvangen wij steeds nadat wij een termijn aan de bouwer hebbren betaald. Omdat de bouw pas eind 2021/begin 2022 is gestart hebben wij in 2021 nog relatief weinig bijdrage ontvangen.

Station Gorinchem-Noord
De ontwikkeling van het station in Gorinchem-Noord is gekoppeld aan de ontwikkeling van het bedrijventerrein Groote Haar. Door de inmiddels aangescherpte wet- en regelgeving rond de locatie van overwegen, vooral met betrekking tot de verkeerveiligheid, is de ontwikkeling vertraagd. Met de samenwerkende partijen (ProRail, Gemeente Gorinchem, Provincie Zuid-Holland en de MLL Beheer BV) is gekeken naar alternatieven. Naar verwachting zullen in 2022 weer activiteiten plaatsvinden voor dit project. Het investeringsbudget blijft daarom voor 2022 beschikbaar.

Aanpassen Groenmarkt 2017
De derde fase van de herinrichting van de Groenmarkt en omgeving is nagenoeg afgerond. De vier nieuwe bomen hebben het niet gered en hiervoor is een alternatieve oplossing getroffen. Op dit moment bekijken wij of we het restantbudget van € 57.000 in kunnen zetten voor de investering in het kader van het aanlichten van de Grote toren (beiden oorspronkelijk bedoeld voor verbetering van de aantrekkelijkheid en profilering van de binnenstad) maken . In dat geval zullen wij dat via de tussenrapportage 2022 aan de gemeenteraad voorleggen.

Fietsparkeren binnenstad 2019
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de plannen voor dit project. Naar verwachting wordt dit in 2022 gerealiseerd. Het budget is voldoende voor het realiseren van de plannen.

Fietsroutes Gorinchem-Oost
In overleg met de stakeholders is de scope van het project fietsroutes Gorinchem Oost aangepast. In 2021 is gewerkt aan een nieuw ontwerp, is de subsidie aangevraagd en hebben wij een formele beschikking ontvangen. De verwachting is dat de uitvoering in het derde kwartaal van 2022 start.

Havens geleidewerken 2019
D
e voorbereidingen voor de renovatie van geleidewerken en de aanpassing en uitbreiding van een aantal steigers in de Lingehaven zijn voorlopig ‘on hold’ gezet. In verband met een onderzoek naar PFAS-vervuiling (poly- en perfluoralkylstoffen) in de Lingehaven is het baggeren vertraagd. Het gehele werk wordt in 2022 uitgevoerd. Het investeringsbudget is toereikend.

Herinrichting Banneweg 2019
De voorbereiding voor de renovatie en herinrichting van de Banneweg heeft in 2019 plaatsgevonden en de uitvoering is in 2020 ter hand genomen. Deze herinrichting is onlosmakelijk verbonden met de maatregelen uit de Uitvoeringsagenda mobiliteit ten aanzien van de Banneweg en het Piazza Center. De aanbesteding voor het vervolgonderzoek is gegund en zal in 2022 worden uitgevoerd. Dit investeringsbudget blijft daarom noodzakelijk voor 2022.

Herinrichting Haarsekades
De inrichting van de Haarsekade komt voort uit de mobiliteisvisie. Hiervoor is in 2021 een investeringsbudget ter beschikking gesteld. Naar verwachting wordt deze investering in 2022 gerealiseerd.

Illuminatieplan 2020
Met het illuminatieplan binnenstad vebeteren en verduurzamen we de kwaliteit van de verlichting van de binnenstad en benadrukken we de historische elementen en monumenten in de binnenstad, waardoor de rol van Gorinchem als toeristische trekpleister en vestingstad meer naar voren komt. Zo zijn de Kanselpoort, de Arkelpoort met Paardenwater en de entree Buiten de Waterpoort al verlicht. Ook de verlichting op de Tolkazerne en de Groenmarkt, inclusief de Grote toren, is of wordt nog aangepakt. De restantbudgetten voor Illuminatie 2019 en 2020 zijn hiervoor benodigd.

Illuminatieplan binnenstad 2019
Het investeringsbudget voor het Illuminatieplan binnenstad 2019 is grotendeels ingezet voor de aanlichting van Molen De Hoop en die van de grote toren aan de Krijtstraat. Het restant investeringsbudget van € 56.000 zetten we in voor de hierboven genoemde projecten (Illuminatie 2020).

Infra aanpassingen ivm OV concessie
Door het verminderde aantal reizigers als gevolg van corona moest er helaas bezuinigd worden. Door onzekerheid over de lijnvoering kon een deel van de bushaltes niet worden aangepakt.

Bij drukke haltes heeft de provincie plannen om de kwaliteit en de uitstraling te verbeteren. Om dubbel werk te voorkomen willen wij onze werkzaamheden met die van de provincie combineren. Helaas duurt de provinciale besluitvorming langer dan verwacht.

Mobiliteit 2020 en 2021
Bij het vaststellen van de begroting 2020/2021 zijn investeringskredieten beschikbaar gesteld voor het
uitvoeren van quick win maatregelen. Het beschikbaar gestelde budget is nog niet ingezet, omdat een deel van de quick win maatregelen geen investeringen betrof, maar exploitatiebudget en andere maatregelen nog niet voldoende zijn uitgewerkt. In 2022 bekijken wij hoe we deze investeringenbudgetten zo praktisch mogelijk in kunnen zetten om het beoogde doel uit de Mobiliteitsvisie te realiseren.

Openbare verlichting 2020 en 2021
Door interne problemen bij het bureau OVL zijn er achterstanden ontstaan bij de reguliere vervanging van lichtmasten en armaturen. Wij onderzoeken op dit moment de mogelijkheden om hiermee een inhaalslag te maken en hier tegelijktertijd rekening te houden met de kansen op Duurzamheidsgebied, zoals grootschalige vervanging door led-armaturen. Daarbij onderzoeken we ook de mogelijkheden van subsidiebijdragen door derden, zoals de Provincie of het Rijk.

Vergroten parkeercapaciteit 2019
Deze investering is minder ver gevorderd dan verwacht. De plannen zullen in 2022 verder worden uitgevoerd. Het beschikbare budget is voldoende.

Vervanging straatmeubilair 2021
Voor het vervangen van het straatmeubilair maken wij een inhaalslag die voortduurt in 2022. Het restantbudget van 2021 ad € 52.000 zetten wij hierbij in zijn geheel in.

Voorzieningengebouw Kriekenmarkt
Wij onderzoeken op dit moment hoe we het voorzieningengebouw aan de haven met zowel oog voor de historische omgeving als voor de duurzaamheidskansen zo goed mogelijk kunnen renoveren. Hiervoor is het restantbudget van € 79.000 in 2022 benodigd.

Werkzaamheden infrastructuur Bastion ll
Het project Bastion II is afgerond en opgeleverd. Conform onze reguliere werkwijze hebben wij het investeringsbudget nog niet definitief afgesloten in verband met de eventuele laatste (herstel- of onderhouds)werkzaamheden door de aannemer aan de infrastructuur. Bij de tussenrapportage 2022 zullen wij u informeren over de voortgang van het project en het afsluiten van het investeringsbudget Infrastructuur Bastion II.