Wat hebben we daarvoor gedaan?

Prioriteiten en aandachtspunten

Onderwerp

Toelichting prioriteiten

Mobiliteitsvisie en - plan

De gemeenteraad heeft op 24 september 2020 de Uitvoeringsagenda Mobiliteitsplan 2020-2023 vastgesteld. In 2021 zijn er veel stappen gezet. Over de voortgang van de
projecten Haarsekades, Banneweg, station Gorinchem Noord, het onderzoek naar de
verbetering van fietsroutes in Gorinchem, de nieuwe de auto- en fietsbrug over de Linge en de ontsluiting van de Arkelsedijk op de Arkelse Onderweg is de raad geïnformeerd. Diverse projecten zijn vorig jaar gestart en bevinden zich in de verkennende fase waarin voornamelijk inventarisaties en onderzoeken worden uitgevoerd en de participatie wordt opgestart.Het voorlopig ontwerp van de Haarsekades en het onderzoek naar de verbetering van de fietsroutes zijn afgerond. Bij deze projecten zijn stakeholders betrokken.

Verder is in 2021 de aanbesteding voor het onderzoek naar de verbetering van de noordelijke infrastructuur voorbereid en gestart. Voor de uitbreiding van de parkeergarage Kweeklust is een haalbaarheidsonderzoek gedaan, een stakeholderanalyse uitgevoerd en een concept projectplan opgesteld. Tot slot ligt er een ontwerp om de eerste bushaltes toegankelijker te maken. De gemeente is met de provincie in overleg om de aanpassingen aan deze bushaltes te realiseren.

Fietsparkeerplekken

In 2021 zijn op diverse plaatsen fietsnietjes geplaatst. Deze uitbreiding wordt in het eerste kwartaal van 2022 afgerond. Daarnaast is er een onderzoek afgerond om een bewaakte fietsenstalling te realiseren. Uit het onderzoek is gebleken dat er behoefte is aan een fietsenstalling met minimaal 400 fietsparkeerplaatsen.

Parkeerbeleid

Het parkeerpanel heeft in oktober 2020 een advies gepresenteerd aan de gemeenteraad over het parkeren in Gorinchem. Op basis hiervan is het college begonnen met het opstellen van nieuw parkeerprogramma voor de binnenstad. Op 10 juni 2021 is dit programma door de raad vastgesteld. Met dit programma wordt ingezet op een bereikbare binnenstad, ruimte voor kwaliteit en stimuleren schone en duurzame vervoerswijzen. In mei 2021 is de markt benaderd om een digitaal vergunningensysteem met bijbehorende bezoekersregeling te leveren. Eind september is gestart met de voorbereiding van de implementatie van het nieuwe parkeersysteem. Naar verwachting zal het digitaal vergunningensysteem in het najaar van 2022 operationeel zijn.

Onderwerp

Toelichting aandachtspunten

Creëren parkeergelegenheid

Met het vaststellen van de Uitvoeringsagenda Mobiliteitsplan 2020-2023 is besloten tot de uitbreiding van de parkeergarage Kweeklust. In 2021 is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de uitbreiding van parkeergarage Kweeklust. Uit deze studie blijkt dat de variant met een uitbreiding aan de zuidzijde het beste past binnen de afgegeven criteria en binnen het beschikbare budget.

Inrichting E-laad infrastructuur

In 2021 zijn er 7 nieuwe openbare laadpalen geplaatst in Gorinchem. Iedere laadpaal heeft twee laadpunten, zodat er per laadpaal twee auto’s tegelijk kunnen opladen. Begin december kregen wij van Allego het bericht dat zij willen stoppen met de exploitatie van laadpalen en zijn wij op zoek gegaan naar een nieuwe exploitant.

Intergemeentelijke lobby's

Acht gemeentes langs de A27 hebben de intentie om samen met het waterschap Rivierenland, het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de provincie Zuid-Holland een integraal maatregelenpakket vorm te geven, aanvullend op de werkwijze van het project A27 zelf om hinder bij werkzaamheden te beperken. Doel is om te komen tot een integraal pakket dat meer inzet op een duurzame mobiliteitstransitie. De samenwerkende partijen willen uiterlijk in het bestuurlijke overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van november 2022 de afspraken over de financiering en de wijze van besturen hebben vastgelegd.

Reguliere taken

Onderwerp

Toelichting reguliere taken

Planologie

Bij de planologische ontwikkelingen houden we rekening met verkeer- en vervoersaspecten. We adviseren bijvoorbeeld over benodigde parkeerruimte en schatten de gevolgen in van (extra) verkeersbewegingen.

Inrichting

Openbare ruimte

We streven naar een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is. We ‘bewaken’ de kwaliteit op basis van beelden. In 2021 scoorden we een 7,0 als tevredenheidscijfer van onze bewoners. Bij de (her) inrichting van onze openbare ruimte richten we ons op duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid en toegankelijkheid. Daarnaast hebben we sociale verbinding gemaakt door het samenspel met wijkbeheer en onze bewoners en gebruikers van de openbare ruimte.

Regionale samenwerking

Afgelopen jaar heeft de gemeente zich ingezet voor verkeersveiligheid en bereikbaarheid in het kader van de Regionale Maatschappelijke Agenda (RMA).

Verkeersveiligheid

Er zijn reguliere gedragbeïnvloedingscampagnes uitgevoerd volgens het regionale
actieprogramma Verkeersveiligheid. Met een hologram is dit jaar extra aandacht besteed aan de fietsverlichtings campagne. Verder is bij het kruispunt van de Mollenburgseweg / Sportlaan een verkeersdrempel aangebracht en het trottoir verbreed, waardoor er makkelijker en veiliger kan worden overgestoken. Tenslotte is er aandacht besteed aan het ontmoedigen van doorgaand vrachtverkeer in de Haarwijk en de Stalkaarsen.

Evenementen en

activiteiten

Bij evenementen houden we rekening met verkeer- en parkeeraspecten. Vanwege de coronacrisis zijn er minder evenementen geweest en is het voorbereiden en uitvoeren van diverse verkeersmaatregelen beperkt geweest.

Veerdienst

Riveer onderhoudt veerverbindingen en werkt samen met diverse oevergemeentes in de regio. Riveer assisteert bij calamiteitenbestrijding op het water en biedt vraagafhankelijk vervoer over water met de watertaxi. Riveer slaat de weg in naar elektrisch varen en maakt de schepen duurzamer waar dat mogelijk is. Digitale kansen op het gebied van ticketing, dienstregelingen en beschikbaarheid van gegevens zijn gestimuleerd, ontwikkeld en uitgebreid. De aanbesteding van 2 elektrische schepen is afgerond en de kiellegging was de aftrap van de daadwerkelijke bouw. Deze schepen komen in 2023 in de vaart. Met de betrokken oevergemeentes is Riveer gekomen tot een samenwerkingscontract waarin afspraken zijn gemaakt over de kostenverdeelsleutel bij het nieuwbouwproject en de exploitatie.
Ook zijn de voorbereidingen gestart voor een nieuw steigerontwerp een elektrisch oplaadpunt in Gorinchem. Er is een onderzoek afgerond naar een digitale sprong in de kaartverkoop en we zijn gestart met de voorbereidingen daarvan. Reizigers worden zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs. Bij voorkeur betalen klanten digitaal, maar Riveer houdt ook rekening met minder- of niet-smartgebruikers en zoekt daarvoor passende oplossingen.

Lingehaven

Lingehaven exploiteert de passantenligplekken in hartje binnenstad, de ligplaatsen in de historische haven en de steiger voor passagiersschepen Buiten de Waterpoort. Daarnaast beheren en bedienen we de Lingesluis. De Lingehaven is gecertificeerd met de Blauwe Vlag (betrouwbaar, veilig, schoon) en sinds 2018 hebben we ook de Groene Wimpel (groene ambities, duurzaamheid, innovatie). Het Lingehavenkompas is in 2021 vastgesteld door het college.

Voor het sanitairgebouw van de haven is een ambitieus groen ontwerp gemaakt. Het ontwerp geeft dilemma’s in een historische vestingstad met een beschermd stadsgezicht. De verbouwing is uitgesteld om procedures zorgvuldig te doorlopen. Naar verwachting start de verbouwing eind 2022.

Lingehaven organiseert de jaarlijkse evenementen Open Havendag en Botenbeurs. corona bood geen normale omstandigheden en in 2021 waren evenementen daardoor helaas niet mogelijk. De werkgroep riviercruise bestaat uit een samenwerking van team Riveer-Lingehaven, team Toerisme en GCM. Doel van de werkgroep is om Gorinchem en regio te positioneren voor de riviercruisemarkt. Op 17 september heeft deze werkgroep een aantal belangrijke partijen uit de cruisewereld in Gorinchem ontvangen en rondgeleid in de stad en omgeving. Tijdens zo’n ontvangst toon je de branche de programmakansen voor cruisegasten.

Parkeren

We exploiteren parkeergarages en parkeerterreinen en heffen parkeerbelasting in de binnenstad. We geven parkeervergunningen uit aan bewoners en ondernemers. Met al deze instrumenten reguleren we parkeerbehoefte.

Na de succesvolle proef in 2020 met een tijdelijke parkeerregisseur hebben we besloten deze functie vanaf 2021 structureel in te zetten. De (beleidsmatige) aandacht voor dit beleidsveld maakt dat we efficiënter werken en betere dienstverlening bieden. In 2021 heeft de focus hierbij vooral gelegen bij het project voor het digitaliseren van de parkeervergunningen en de aanpak van fietsparkeren in het centrum.