Vestigingsplaats | Dordrecht |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Dienst Gezondheid & Jeugd (GR DG&J) bestaat uit twee organisatieonderdelen: DG&J en Serviceorganisatie Jeugd (SOJ). De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) is formeel onderdeel van de GR DG&J, maar heeft een eigen financieringskader. De GGD ZHZ en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (BLVS) zijn onderdeel van de DG&J. De GR DG&J verzorgt namens tien gemeenten in Zuid-Holland Zuid de uitvoering van taken op het gebied van publieke gezondheid, maatschappelijke zorg, leerplicht, jeugdhulp en veilig thuis. Daarnaast is de organisatie verantwoordelijk voor aansturing van de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg (waaronder het Rijksvaccinatieprogramma). Bij rampen en crises, waarin de publieke gezondheid wordt bedreigd, treedt de DG&J op. |
Publiek belang | De DG&J bewaakt, beschermt en bevordert activiteiten gericht op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen en het vergroten van ontwikkelingskansen van inwoners van ZHZ. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college (Eelke Kraaijeveld) neemt deel aan het dagelijks en het algemeen bestuur (10 leden) van de GR. Het algemeen bestuur heeft een 'gewogen' stemrecht. De stemverhouding is gebaseerd op het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur (4 leden) heeft geen gewogen stemrecht. Het stemrecht van het DB is vastgelegd in artikel 21 van de regeling, één stem per lid en een besluit bij volstrekte meerderheid. |
Financieel belang | De totale primaire begroting (beleidsarm) voor de Dienst Gezondheid & Jeugd 2022 bedroeg € ca. 150 mln, waarvan € 100 mln. voor de Serviceorganisatie Jeugd. De in deze primaire begroting opgenomen bijdragen voor Gorinchem zijn € 8,5 mln. (SOJ) en € 2 mln. overig. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 3.113.976 Stand 31 december 2021: € |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 45.694.524 Stand 31 december 2021: € |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € |
Risico's | De gemeenten, GGD en de veiligheidsregio zijn vanaf het begin van de COVID-19 pandemie actief bezig met het bestrijden van de uitbraak van dit virus. Hoewel de inzet van de GGD financiële gevolgen heeft, staat het Rijk garant voor de extra (meer) kosten die zijn en worden gemaakt. De door de SOJ aangeboden begroting 2021, welke opnieuw uitging van het volledig behalen van een hoge kostenreductie, bleek gebaseerd te zijn op niet realistische besparingen. In de loop van 2021 bleek dat de maatregelen onvoldoende (financieel) effect sorteerden en moest de begroting 2021 (flink) bijgesteld worden. Tevens kan dit gevolgen hebben voor de begroting 2022 en verder. De SOJ heeft echter in samenwerking met het Netwerk MT Jeugd (gemeenten) een meer realistische inschatting gemaakt van de te behalen besparingen in 2022 en deze verwerkt in de begroting 2022. Voor het behalen van deze resultaten zijn de SOJ, Stichting Jeugdteams ZHZ en gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk. Het Netwerk MT Jeugd monitort de resultaten van de maatregelen waar de gemeenten verantwoordelijk voor zijn en stuurt zo nodig bij. |
Gemeenschappelijke regelingen
GR DG&J
GR OZHZ
Vestigingsplaats | Dordrecht |
---|---|
Korte omschrijving | De Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) voert wettelijke milieu- en omgevingstaken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) uit namens de Provincie Zuid-Holland en de gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid. De OZHZ geeft ook milieuadvies bij ruimtelijk-economische ontwikkelingen. |
Publiek belang | De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van omgevingsrecht in het algemeen, en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, in het bijzonder. De OZHZ draagt met zijn kennis en ervaring over omgevingskwaliteit bij aan de veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en leefbaarheid van de regio en dus de gemeente Gorinchem. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de GR (10 leden). De stemverhoudingen (het belang) in het bestuur sluiten grosso modo aan bij de financiële inbreng van de deelnemers. Gorinchem heeft 3 van de 100 stemmen in het bestuur. |
Financieel belang | De totale omzet van de OZHZ bedraagt ca. € 27 mln. De bijdrage van Gorinchem bedraagt afgerond € 0,6 mln. Deze bijdrage bestaat uit een inwonerbijdrage, een bijdrage voor de wettelijke taken en een bijdrage voor taken die op offertebasis worden uitgevoerd. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 3.509.357 Stand 31 december 2021: € 3.055.628 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 12.363.119 Stand 31 december 2021: € 11.954.139 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € 267.000 |
Risico's | Omgevingswet De Omgevingswet treedt op 1 oktober 2022 of op 1 januari 2023 in werking. De nieuwe instrumenten, zoals het Omgevingsplan en de Bruidsschat, vragen afstemming tussen de gemeente Gorinchem en de OZHZ. Deze instrumenten geven mogelijkheden om onder andere milieuwet- en regelgeving op maat te maken voor Gorinchem. In het Jaarprogramma 2022 van de OZHZ zijn de noodzakelijke milieuwerkzaamheden opgenomen ter voorbereiding op de Omgevingswet. Een belangrijke overdracht van provinciale taken naar de gemeente is het beoordelen van en toezicht houden op bodemsaneringen. De gemeenten worden hiervoor gefinancierd via het Gemeentefonds, maar de verwachting is dat gemeenten minder financiën beschikbaar krijgen dan het huidige budget van de provincie. De OZHZ en de gemeente stemmen af welke rol OZHZ hierin kan hebben en hoe dit financieel geregeld wordt. Corona In 2021 heeft het corona virus ook impact gehad op de OZHZ. De OZHZ bleef inspecties en controles uitvoeren, maar was afhankelijk van de corona maatregelen in welke mate dat kon. In 2021 heeft het voor Gorinchem niet geleidt tot achterstallige inspecties of controles. In 2022 is corona nog steeds merkbaar en dat kan dus een risico zijn voor de uitvoering van de OZHZ. De OZHZ houdt de gemeenten op de hoogte van welke controles en inspecties uitgevoerd kunnen worden onder de dan geldende maatregelen. |
GR Veiligheidsregio ZHZ
Vestigingsplaats | Dordrecht |
---|---|
Korte omschrijving | De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) is opgericht om risico's op het gebied van openbare orde en veiligheid te beheersen. In de VRZHZ werken gemeenten, regionale brandweer, regionale ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR) bij ongevallen en rampen nauw samen met politie en waterschappen. Ook wordt er samengewerkt met overheidsdiensten en private partners. De VRZHZ wil optimaal voorbereid zijn op een ramp of crisis en een belangrijke rol spelen bij het voorkomen daarvan. De VRZHZ zorgt voor fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing door krachten te bundelen. |
Publiek belang | De VRZHZ voorkomt incidenten en rampen door risico's te achterhalen, deze te beperken en hierover te adviseren. De VRZHZ organiseert een daadkrachtige respons voor de bestrijding in acute situaties. Na een incident zorgt zij ervoor dat zo snel mogelijk kan worden teruggekeerd naar de normale situatie. |
Bestuurlijk belang | De burgemeester maakt deel uit van het dagelijks bestuur (6 leden) en het algemeen bestuur (26 leden) van de GR. In beide besturen is zij vicevoorzitter. In het algemeen bestuur besluiten de leden door elk een stem uit te brengen. Het algemeen bestuur beslist bij een meerderheid van stemmen. Als de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag. |
Financieel belang | Bijdrage van Gorinchem over 2021 bedraagt € 2.851.660 |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 6.311.482 Stand 31 december 2021: € 3.308.885 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 62.302.220 Stand 31 december 2021: € 80.116.482 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: - € 9.000 |
Risico's | De coronacrisis heeft vanaf maart 2020 grote impact op de VRZHZ. Een aantal beleidspunten zijn in 2021 niet gehaald. Dit levert geen (fincanciële) risico's op. Door het vertrek uit de VRZHZ van gemeente Vijfheerenlanden is er een structureel tekort ontstaan. De VRZHZ heeft tot 2024 de ruimte om 1,6 mln. te bezuinigen. Door de vorming en het vertrek uit de VRZHZ van gemeente Vijfheerenlanden is er een structureel tekort ontstaan. De VRZHZ had beschikking tot een transitievergoeding tot en met 2024 om deze tekorten op te vangen. Vanwege tegenvallende resultaten afgelopen jaren is het budget van de transitievergoeding ontoereikend om deze tekorten op te vangen. Hierdoor wordt er komende jaren een beroep gedaan op de gemeenten om dit structurele tekort van 1,8 mln. middels een verhoging van de structurele bijdrage aan de VRZHZ op te vangen. De gemeenteraad dient middels een zienswijze nog een besluit te nemen of de verhoging van de structurele bijdrage akkoord bevonden wordt. Dit brengt een financieel risico met zich mee als de gemeenteraad niet akkoord gaat. |
GR Regio AV
Vestigingsplaats | Gorinchem |
---|---|
Korte omschrijving | Het vergroten van regionale bestuurskracht en regionale samenwerking in de regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Het bijdragen aan behartigen van gemeenschappelijke belangen om evenwichtige ontwikkeling van de regio te bevorderen. |
Publiek belang | Gemeenschappelijke regeling. Uitvoering geven aan regionale samenwerking op beleidsterreinen sociaal, fysiek, economie en toerisme samen met de gemeenten Molenlanden en Vijfheerenlanden. |
Bestuurlijk belang | De burgemeester maakt deel uit van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling (3 leden). Twee leden van het College van B&W maken deel uit van het algemeen bestuur van de regeling (6 leden). De burgemeester treedt op als voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur van de regeling. Bij de besluitvorming in het algemeen bestuur beschikt elke deelnemende gemeente over één stem per gemeente. Besluiten in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | Het financieel aandeel Gorinchem in Alblasserwaard en Vijfheerenlanden - verband bedraagt in 2021 op basis van de inwonerbijdrage € 0,1 mln. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 596.000 Stand 31 december 2021: € 297.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 1.074.000 Stand 31 december 2021: € 912.000 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € 18.700 |
Risico's en overige ontwikkelingen | De bestuurlijke ontwikkelingen in de regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden kunnen zorgen voor risico's voor de resultaten van de Regionale Maatschappelijke Agenda (RMA). Verder wordt verwezen naar het programma Bestuur en Ondersteuning. |
GR GEVUDO
Vestigingsplaats | Dordrecht |
---|---|
Korte omschrijving | Gevudo beheert het aandelenpakket van tien gemeenten in de regio ZHZ in de NV Huisvuil Verbranding Centrale (HVC). Het aandelenpakket bestaat uit 529 aandelen. HVC verwerkt voor al deze gemeenten huisafval en voor een aantal ook afvalinzameling. HVC ontwikkelt zich steeds meer als een duurzaam energiebedrijf. |
Publiek belang | De belangen van de deelnemende gemeenten behartigen in de aandeelhoudersvergadering van de NV HVC. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het College van B&W maakt deel uit van het algemeen bestuur (4 leden) en heeft zitting in het dagelijks bestuur (6 leden). Via de GR is er invloed op het beleid van de HVC. De GR levert een lid in de raad van commissarissen van HVC in de vorm van een onafhankelijk externe. De GR levert ook een lid in de aandeelhoudersvergadering van HVC. |
Financieel belang | Gevudo keert twee keer per jaar een risicogarantie uitkering uit aan de deelnemende gemeenten. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 30.487 Stand 31 december 2021: € 30.487 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 10 Stand 31 december 2021: € 459.527 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € nihil |
Risico's | De schuldpositie van HVC en de te verwachte nettowinst in 2021 is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De schulden nemen vanaf 2020 sterk af, maar blijven afhankelijk van de investeringsbeslissingen zoals warmtelevering. De aandeelhouders hebben eind 2015 in het kader van de vaststelling van het dividendbeleid besloten te streven naar een zodanige solvabiliteit van de onderneming dat er in 2024 de keuzemogelijkheid is om HVC te financieren zonder garantstelling. Om die reden zijn er komende jaren geen dividenduitkeringen voor Gevudo te verwachten. |
GR AVRES
Vestigingsplaats | Gorinchem |
---|---|
Korte omschrijving | De uitvoeringsorganisatie Avres voert voor aangesloten gemeenten de Participatiewet uit. Dit betekent dat zij de wettelijke taken uitvoeren zoals het verstrekken van uitkeringen en de begeleiding naar werk. Avres heeft ook de werkgeversrol van de sociale werkvoorziening en zij bieden ondersteuning bij re-integratie. |
Publiek belang | De GR zorgt voor een goede dienstverlening voor de inwoners die zijn aangewezen op tijdelijke voorzieningen zoals een uitkering en bijzondere bijstand. Het is belangrijk dat er verbindingen gelegd worden tussen Avres en het maatschappelijk middenveld om de inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn. |
Bestuurlijk belang | Twee leden van het College van B&W maken deel uit van het Algemeen Bestuur. Het bestuur moet erop kunnen vertrouwen dat de gemeentelijke wettelijke taken goed worden uitgevoerd, bewoners goed bediend worden en dat uitvoering wordt gegeven aan bestuurlijke speerpunten. |
Financieel belang | De participatiemiddelen worden doeltreffend ingezet en komen ten goede aan de producten en diensten voor onze inwoners. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 15.585.000 Stand 31 december 2021: € 15.810.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 21.184.000 Stand 31 december 2021 € 11.566.000 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € 821.000 |
Risico's | Avres is sinds haar oprichting in 2016 verantwoordelijk voor één van de leefgebieden binnen het sociale domein: Werk & Inkomen. De afgelopen jaren heeft Avres samen met de gemeenten in gedeelde ambities, een transformatieproces doorlopen. Daarbij is vooral ingezet op integraal en lokaal werken; het bieden van maatwerk, een preventieve aanpak en een intensieve samenwerking met partners en stakeholders. Veel doelstellingen zijn hierdoor gerealiseerd. Tegelijkertijd is echter zichtbaar dat door wijzigingen in wet- en regelgeving en maatschappelijke ontwikkelingen/trends, nieuwe en andere (accenten in bestaande) opgaven ontstaan. Het afgelopen jaar is de vraag gerezen op welke wijze met dergelijke wijzigingen en ontwikkelingen/trends bestuurlijk en beleidsmatig moet worden omgegaan? Welke keuzes zijn er mogelijk? Het voorgaande is zeker van belang omdat financieringsmogelijkheden in het brede sociale domein onder druk staan, maar ook in de wetenschap dat keuzes in het leefgebied Werk & Inkomen hun effect/doorwerking hebben in/op andere leefgebieden in het brede sociale domein. |
GR Reinigingsdienst Waardlanden
Vestigingsplaats | Gorinchem |
---|---|
Korte omschrijving | De GR zorgt voor het op milieuverantwoorde manier ophalen van afval en zorgt voor verwerking. Waardlanden heeft via dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) taken voor het onderhoud van het openbare gebied. |
Publiek belang | Het uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van afvalinzameling. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het bestuur van de GR. Bij stemming wordt 75% vereist van het aantal (gewogen) stemmen. Het totaal aantal stemmen en het aantal stemmen per deelnemende gemeente in het algemeen bestuur wordt bepaald door het aantal huisaansluitingen van alle gemeenten en het aantal huisaansluitingen per deelnemende gemeente. De stemverhoudingen worden voor een periode van vier jaar vastgesteld. Beslissingen komen tot stand bij een meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage wordt berekend op basis van een verdeelsleutel. De begroting, inclusief het te voeren beleid, wordt door het algemeen bestuur vastgesteld. De verwerkingskosten van HVC worden direct doorgezet naar de gemeenten op basis van de verdeelsleutel. Voor Gorinchem is dit naar verwachting ca. € 1,674 mln. De Reinigingsdienst Waardlanden beschikt over eigen reserves om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 1.504.215 Stand 31 december 2021: € 1.273.567 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 18.103.718 Stand 31 december 2021: € 16.450.484 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € 232.986 |
Risico's | Nieuw Grond- en Afvalstoffenbeleid Het streven van de Nederlandse overheid naar een 100% circulaire economie in 2050 ligt vast in het programma ‘Nederland Circulair 2050’. Dat betekent concreet dat er in 2050 geen restafval meer mag vrijkomen en dat al het afval als grondstof teruggewonnen moet worden voor hergebruik en recycling. De tussendoelen liggen vast in het Landelijk afvalbeheersplan (LAP). Het was de ambitie in 2020 maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar te verbranden en in 2025 30 kg. In de raadsvergadering van 24 juni 2021 is hiervoor het nieuwe Afval- en Grondstoffenbeleid vastgesteld. Net zoals dit ook bij de andere aan de GR Waardlanden deelnemende gemeenten is gebeurd. Volgens planning zal vanaf 2022 worden gestart met de implementatie daarvan. Een niet onbelangrijk onderdeel van het beleid is het Waardlanden breed verminderen van het afvaltoerisme en het aantal bijplaatsingen van afval naast de containers. Vooruitlopend hierop is in Gorinchem al gestart met een nieuw communicatietraject om inwoners te attenderen op een juiste wijze van afvalinzameling. DVO’s In het afgelopen jaar bekeken we de verschillende Dienst Verlening Opdrachten. Met Waardlanden maakten we nieuwe werkafspraken op het gebied van straatvegen, onkruid- en gladheidbestrijding en zwerfvuil. |
GR Bureau Openbare Verlichting
Vestigingsplaats | Hardinxveld-Giessendam |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Bureau Openbare Verlichting levert een bijdrage aan het beheer van de Openbare Verlichting bij de aangesloten gemeenten. |
Publiek belang | Onderhoud van openbare verlichting. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de GR. Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering een stem. Een meerderheid van stemmen is nodig voor besluiten van het algemeen bestuur. |
Financieel belang | HHet financieel aandeel van Gorinchem is bepaald op basis van het aantal lichtobjecten. In 2021 betalen we €9,72 per lichtobject, wat leidt tot een bijdrage van € 78.217 voor Gorinchem. In 2021 is geconstateerd dat belangrijke zaken niet meer in control waren en waarbij het bestuur besloot om in te grijpen. De extra kosten die noodzakelijk waren voor dekking van de vaststellingsovereenkomst voor vertrek van de algemeen manager, de juridische kosten en de (extra)kosten voor het interim-management leidde ertoe dat de prijs per eenheid met € 3,03 werd verhoogd. Voor Gorinchem betekende dit een extra bijdrage in 2021 van € 24.382. Vanaf 1 mei is het bureau aangestuurd door een interim manager. Op 1 september is er een nieuwe algemeen manager aangesteld en vinden er drastische organisatorische wijzigingen ter verbeteringen plaats. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2021: € 14.416 Stand 31 december 2021: € 80.764 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2021: € 272.101 Stand 31 december 2021: € 437.599 |
Resultaat | Het resultaat over 2021 bedraagt: € 66.348 |
Risico's | Als grootste risico werd de liquide positie van de “tijdelijke” aannemer gezien. Deze aannemer werd gecontracteerd, nadat de toenmalig contractaannemer geen contractverlenging kreeg. In juni werd het besluit genomen om de aanbesteding voor een nieuwe contractaannemer ongeldig te verklaren, de tijdelijke aannemer contractverlenging te geven, waarbij de leveranties door Bureau OVL werden verzorgd en daarnaast een nieuw aanbestedingstraject op te starten. Begin december werd het nieuwe bestek via TenderNed op de markt gezet. |