Wat heeft dit gekost?

Exploitatie
(bedragen x € 1.000
V = voordeel en N = nadeel)

Jaar-

rekening

2023

Begroting

primitief

2024

Begroting

na wijziging

2024

Jaar-

rekening

2024

Verschil

TV72 Riolering

3.396

3.345

3.465

3.922

457 N

TV73 Afval

6.205

5.604

6.170

5.846

324 V

TV74 Milieubeheer

2.868

2.543

5.757

4.199

1.558 V

TV75 Begraafplaatsen en crematoria

465

480

503

524

21 N

Lasten Duurzaamheid

12.934

11.972

15.895

14.490

1.405 V

TV72 Riolering

3.934

3.909

3.909

4.368

459 V

TV73 Afval

5.839

5.934

5.978

5.896

83 N

TV74 Milieubeheer

888

698

2.955

1.403

1.552 N

TV75 Begraafplaatsen en crematoria

331

517

567

375

192 N

Baten Duurzaamheid

10.991

11.058

13.409

12.042

1.367 N

Totaal saldo van baten en lasten

-1.943

-915

-2.486

-2.448

38 V

Stortingen reserves

364

243

243

243

0 V

Onttrekkingen reserves

1.003

248

796

770

26 N

Resultaat

-1.304

-909

-1.933

-1.921

12 V


Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verschil tussen begroting na wijziging en jaarrekening

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV72 Riolering

457 N

427 N

In 2024 is € 456.000 meer aan rioolbelasting ontvangen dan begroot, volledig uit niet-woningen. Na verrekening van extra kosten wordt € 427.000 extra gestort in de egalisatievoorziening riolering.. Op deze manier blijven middelen ontvangen uit rioolbelasting behouden voor uitgaven op het gebied van riolering.

TV73 Afval

324 V

300 V

Het nieuwe afvalstoffenbeleid leidt tot een lager en beter gescheiden aanbod van afval en tot een afname van het afvaltoerisme richting Gorinchem. Dit leidt per saldo tot lagere verwerkingslasten van € 300.000.

84 N

O.a. door stelselmatig bijplaatsen van afval en verpakkingsmaterialen in 2024 heeft Waardlanden substantieel meer afvalrondes moeten rijden. Dit heeft geleid tot extra kosten van € 84.000.

61 V

Door een terug ontvangen subsidie voor zwerfafval van Waardlanden van € 65.000 zijn de kosten voor het legen van de prullenbakken € 61.000 lager dan geraamd.

44 V

De specifieke uitkering circulaire ambachtscentra om vanuit de transitieagenda Consumptiegoederen in 2030 een landelijk dekkend netwerk te hebben van circulaire ambachtscentra zijn niet volledig besteed en gaan terug naar het Rijk. Zie ook baten.

TV74 Milieubeheer

1.558 V

533 V

Voor de aanpak van energiearmoede zijn middelen ontvangen die nog niet volledig zijn benut. Hier staat aan de batenkant een nadeel tegenover van € 533.000 op TV74 omdat deze middelen worden meegenomen naar 2025.

384 V

Voor het nationaal isolatieprogramma zijn middelen ontvangen die nog niet volledig besteed zijn. Hier staat aan de batenkant een nadeel tegenover van € 384.000 op TV74 omdat deze middelen worden meegenomen naar 2025.

269 V

Dit betreft middelen voor Klimaatadaptatie die nog niet volledig benut zijn. Ook hier staat aan de batenkant een nadeel tegenover van € 269.000 op TV74 omdat deze middelen worden meegenomen naar 2025.

349 V

Dit betreft resterende middelen van de Klimaatgelden. Aan de batenkant staat hier een nadeel tegenover van € 349.000 op TV74 omdat deze middelen worden meegenomen naar 2025.

64 N

Het aantal vergunningen waarvoor OZHZ-diensten heeft moeten verlenen was groter dan verwacht. Dit leverde een nadeel op van € 64.000.

47 V

Dit voordeel is ontstaan door het niet volledig benutten van het budget energietransitie woningen. Dit budget was ter beschikking gesteld uit de reserve duurzaamheid. Hierdoor zal de onttrekking lager zijn dan begroot.

Baten

TV72 Riolering

459 V

456 V

Zie toelichting lasten TV72 € 427.000 N.

TV73 Afval

83 N

44 N

Het niet bestede restant van de middelen specifieke uitkering circulaire ambachtscentra wordt gerestitueerd aan het Rijk. Zie ook lasten.

39 N

De baten uit de afvalstoffenheffing 2024 zijn € 39.000 lager dan geraamd.

TV74 Milieubeheer

1.552 N

1.535 N

Dit betreft de nadelen vanuit energiearmoede, het isolatieprogramma, klimaatadaptatie en de klimaatgelden zoals bij de lasten TV74 beschreven.

TV75 Begraafplaatsen en crematoria

192 N

193 N

Van de ontvangsten uit begraafrechten betreft het grootste deel afkoopsommen. Deze afkoopsommen komen ten gunste van de voorziening en vallen verspreid over meerdere jaren vrij. Het deel afkoopsommen was hoger dan verwacht waardoor er een nadeel is ten opzichte van de begroting.

Onttrekkingen reserves

52 N

47 N

Er is minder onttrokken aan de reserve duurzaamheid als gevolg van het budget energietransitie woningen.

In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Realisatie t/m 2023

Realisatie 2024

Totaal realisatie

Verschil

Gereed

Lasten

GRP 2021

1.175

896

278

1.174

1

V

Ja

GRP 2022

1.075

346

398

744

331

V

Nee

GRP 2023

1.000

24

8

32

968

V

Nee

GRP 2024

1.000

0

0

1.000

V

Nee

Beschoeiing de Wetering Dalem

243

0

33

33

210

V

Nee

Watercapaciteit

75

17

57

74

1

V

Ja

Totaal lasten

4.568

1.283

774

2.057

2.511

V

Baten

GRP 2021

1.175

896

278

1.174

1

N

Ja

GRP 2022

1.075

346

398

744

331

N

Nee

GRP 2023

1.000

24

8

32

968

N

Nee

GRP 2024

1.000

0

0

1.000

Nee

Totaal baten

4.250

1.266

684

1.950

2.300

N

Totaal investeringen

318

17

90

107

211

V

GRP 2021, 2022, 2023 en 2024
Er is achterstand opgelopen in de uitvoering van het GRP 2021-2025. Het vervangingsbudget GRP 2021 kan gereed worden gemeld. De resterende budgetten 2022-2024 blijven beschikbaar en de werkzaamheden zullen later worden uitgevoerd.

Beschoeiing de Wetering Dalem
De voorbereiding van dit project is in 2024 gestart. Begin 2025 wordt het aanbesteed en in de loop van dat jaar uitgevoerd.

In de onderstaande tabel staan de subsidies vermeld, die binnen dit programma zijn verstrekt.

Subsidies (bedragen x € 1.000)

Bedrag

EHBO

2

Antes Zorg

5

van Andel Spruijtcentrum

100

107