Wat heeft dit gekost?
Exploitatie
| Jaar- rekening 2023 | Begroting primitief 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Jaar- rekening 2024 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
TV21 Verkeer en vervoer | 8.678 | 5.777 | 6.426 | 6.379 | 47 V |
TV22 Parkeren | 1.235 | 1.127 | 1.182 | 1.301 | 119 N |
TV23 Recreatieve havens | 678 | 712 | 753 | 777 | 24 N |
TV24 Economische havens en waterwegen | 25 | 25 | 24 | 29 | 5 N |
TV25 Openbaar vervoer | 3.623 | 2.998 | 2.776 | 3.185 | 408 N |
Lasten Verkeer en vervoer | 14.239 | 10.640 | 11.161 | 11.670 | 509 N |
TV21 Verkeer en vervoer | 875 | 328 | 579 | 1.551 | 972 V |
TV22 Parkeren | 619 | 643 | 690 | 696 | 6 V |
TV23 Recreatieve havens | 126 | 116 | 116 | 124 | 8 V |
TV24 Economische havens en waterwegen | 329 | 215 | 365 | 355 | 10 N |
TV25 Openbaar vervoer | 3.323 | 2.427 | 2.413 | 2.807 | 394 V |
Baten Verkeer en vervoer | 5.271 | 3.729 | 4.163 | 5.533 | 1.370 V |
Totaal saldo van baten en lasten | -8.967 | -6.911 | -6.998 | -6.137 | 861 V |
Stortingen reserves | 9.340 | 10.516 | 18.078 | 18.078 | 0 V |
Onttrekkingen reserves | 11.064 | 10.228 | 17.843 | 17.807 | 36 N |
Resultaat | -7.244 | -7.199 | -7.233 | -6.408 | 825 V |
Taakveld (bedrag x € 1.000) | Verschil tussen begroting na wijziging en jaarrekening | Verdeling bedrag | Toelichting |
---|---|---|---|
Lasten | |||
TV 22 Parkeren | 119 N | 100 N | De taakstelling voor de parkeerregisseur is niet gerealiseerd mede omdat de extra baten als gevolg van hogere parkeertarieven ten gunste van het begrotingssaldo zijn gebracht. |
TV 25 Openbaar Vervoer | 408 N | 210 N | Door de substantiële inflatie, o.a. als gevolg van de wereldwijde brandstof en energiecrisis, zijn de kosten voor diesel en elektriciteit fors gestegen. Dit betekent € 210.000 hogere kosten dan oorspronkelijk geraamd. |
200 N | De voorgenomen bezetting op de elektrische ponten van 1 persoon per schip, is door aanloopproblemen en de tijdelijke aanwezigheid van een gastheer/gastvrouw als aanspreekpunt nog niet gerealiseerd. Hierdoor is de taakstelling van € 200.000 op personeel uit de businesscase niet behaald. | ||
36 N | Voor (de voorbereidingen voor) de extra veerverbindingen Kop van ’t Land en de lijn Sleeuwijk – Avelingen is al € 36.000 aan kosten gemaakt. Deze worden geheel vergoed door respectievelijk de gemeente Dordrecht en Altena en door Rijkswaterstaat. | ||
25 V | Het inventariseren van de bestaande OV-voorzieningen en het onderzoek naar locaties waar aanvullend OV wenselijk zou zijn, is gezamenlijk met de provincie opgepakt (zie raadsinformatiebrief “2024- 782991 RIB inzake Vervoerplan 2025 - Concessiegebied Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem” van 18 december 2024). De kosten, m.n. de inzet van ambtelijke uren, zijn vanuit andere middelen gedekt. | ||
Baten | |||
TV21 Verkeer en Vervoer | 972 V | 560 V | In overleg met de accountant wordt de voorziening Degeneratie omgevormd tot een reserve. Het saldo van de voorziening valt hierdoor incidenteel vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat en wordt via een bestemmingsvoorstel toegevoegd aan een nieuw te vormen reserve. |
14 V | De inkomsten uit leges kabelwerkzaamheden zijn hoger dan begroot. | ||
49 V | De vergoeding voor straatwerk is hoger dan begroot en wordt in 2024 nog gestort in de voorziening Degeneratie. Bij bestemming van het resultaat wordt het totale saldo, inclusief deze € 49.000, van de voorziening toegevoegd aan de reserve. | ||
156 V | Het bestuur van Waardlanden en de gemeente Gorinchem zijn tot een oplossing gekomen voor het dispuut over de afrekening onkruid 2023. Na aftrek van de indexatie over 2023 krijgen wij incidenteel € 156.000 terug van Waardlanden. Deze extra kosten voor Waardlanden worden op basis van het aantal aansluitingen wel doorbelast aan de deelnemende gemeenten, Dit betekent voor Gorinchem extra lasten van € 42.000. Per saldo een voordeel van € 114.000 voor Gorinchem. | ||
141 V | E-Fiber, de partij die glasvezel aanlegt in Gorinchem, gaat langer door met de werkzaamheden dan oorspronkelijk afgesproken. De kosten voor de gemeente, onder andere voor toezicht, worden volledig doorbelast aan E-Fiber. Dit zorgt voor hogere baten van € 141.000 dan geraamd. | ||
TV 25 Openbaar Vervoer | 431 V | 92 V | De gewijzigde tarieven voor de veerdienst Riveer levert in 2024 een toename van de veergelden van € 92.000 op. |
85 V | De incidentele inzet van de Gorinchem VI als watertaxi aan Watertaxi Rotterdam BV zorgt voor eenmalige extra baten van € 86.000. | ||
36 V | De niet geraamde baten voor de veerverbindingen Kop van ’t Land en de lijn Sleeuwijk – Avelingen leveren eenmalig € 36.000 op. Zie toelichting lasten. | ||
220 V | De hogere exploitatielasten leiden tot een hogere doorbelasting aan de oevergemeenten. Dit zorgt voor hogere bijdragen van de gemeenten Altena en Hardinxveld-Giessendam van in totaal € 220.000. |
In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:
Investeringen (bedragen x € 1.000) | Budget | Realisatie t/m 2023 | Realisatie 2024 | Totaal realisatie | Verschil | Gereed | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
Openbare verlichting 2023 | 52 | 3 | 49 | 52 | 0 | Ja | |
Openbare verlichting 2024 | 78 | 0 | 50 | 50 | 28 | V | Nee |
Verduurzamen openbare verlichting 2024 | 522 | 0 | 74 | 74 | 448 | V | Nee |
Fietsparkeren binnenstad 2019 | 200 | 48 | 48 | 152 | V | Nee | |
Vervangen brug Haagje | 140 | 0 | 51 | 51 | 89 | V | Nee |
Vergroten parkeercapaciteit 2019 | 30 | 31 | 0 | 31 | 1 | N | Ja |
Uitbreiding parkeergarage kweeklust | 3.004 | 0 | 0 | 3.004 | V | Nee | |
Voorzieningengebouw Kriekenmarkt | 380 | 48 | 389 | 437 | 57 | N | Nee |
Zonnepannen voorziengebouw Kriekenmarkt | 45 | 0 | 44 | 44 | 1 | V | Nee |
Havendienst verduurzaming | 54 | 1 | 2 | 3 | 51 | V | Nee |
Havens geleidewerken 2019 | 136 | 107 | 107 | 29 | V | Nee | |
1e elektrische veerboot 2018 | 4.171 | 3.986 | 148 | 4.134 | 37 | V | Ja |
2e elektrische veerboot 2018 | 3.785 | 3.605 | 137 | 3.742 | 43 | V | Ja |
Herinrichting Banneweg 2019 | 2.348 | 891 | 1 | 892 | 1.456 | V | Nee |
Infra aanpassingen ivm OV concessie | 100 | 21 | 21 | 79 | V | Nee | |
Mobiliteit 2020 | 354 | 3 | 97 | 100 | 254 | V | Nee |
Mobiiteit 2024 | 1.134 | 0 | 0 | 1.134 | V | Nee | |
Herinrichting Haarsekades | 2.385 | 171 | 1.363 | 1.534 | 851 | V | Nee |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 12.313 | 253 | 607 | 860 | 11.453 | V | Nee |
Herinrinrichting Banneweg fase 2 grondverwerving | 180 | 0 | 0 | 180 | V | Nee | |
Fietsknelpunten 2024 | 400 | 0 | 71 | 71 | 329 | V | Nee |
Vervangen auto 18 renault kangoo | 41 | 0 | 0 | 41 | V | Nee | |
Riviercruisevaarsteiger | 550 | 51 | 37 | 88 | 462 | V | Nee |
Aanpassingen walvoorzieningen veerboten | 911 | 283 | 943 | 1.226 | 315 | N | Ja |
Stroompunten electrische veerboten | 288 | 365 | 53 | 418 | 130 | N | Nee |
Accupakketten electrische veerboten | 651 | 840 | 23 | 863 | 212 | N | Ja |
Vervanging straatmeubilair 2023 | 92 | 96 | 1 | 97 | 5 | N | Ja |
Vervanging straatmeubilair 2024 | 95 | 0 | 103 | 103 | 8 | N | Ja |
Vervangen verkeersborden 2024 | 43 | 0 | 41 | 41 | 2 | V | Ja |
Vervanging wegen 2025 | 90 | 0 | 0 | 90 | V | Nee | |
Nieuwe Lingebrug | 20.739 | 4 | 49 | 53 | 20.686 | V | Nee |
Herinrichting Arkelsedijk | 2.608 | 0 | 15 | 15 | 2.593 | V | Nee |
Totaal lasten | 57.919 | 10.807 | 4.348 | 15.155 | 42.764 | V | |
Baten | |||||||
1e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 1.935 | 215 | 2.150 | 0 | Ja | |
2e elektrische veerboot 2018 | 2.150 | 1.935 | 215 | 2.150 | 0 | Ja | |
Aanpassingen walvoorzieningen veerboten | 836 | 0 | 1.038 | 1.038 | 202 | V | Ja |
Herinrichting Haarsekades | 131 | 131 | 131 | V | Nee | ||
Herinrichting Banneweg 2019 | 553 | 0 | 0 | 553 | N | Nee | |
Herinrichting Banneweg fase 2 infra | 687 | 0 | 0 | 687 | N | Nee | |
Stroompunten electrische veerboten | 197 | 144 | 53 | 197 | 0 | Nee | |
Nieuwe Lingebrug | 4.720 | 17 | 17 | 4.703 | N | Nee | |
Herinrichting Arkelsedijk | 1.507 | 5 | 5 | 1.502 | N | Nee | |
Totaal baten | 12.800 | 4.014 | 1.674 | 5.688 | 7.112 | N | |
Totaal investeringen | 45.119 | 6.793 | 2.674 | 9.467 | 35.652 | V |
Verduurzamen openbare verlichting 2024
De werkzaamheden voor de verduurzaming van de openbare verlichting zijn uitgesteld naar begin 2025. Hierdoor is er in 2024 nog vrijwel niets uitgegeven.
Fietsparkeren binnenstad
In 2024 is hier weinig voortgang geboekt. De behoefte blijft echter aanwezig. In 2025 zal dit project verder worden opgepakt.
Uitbreiding parkeergarage Kweeklust
In de perspectiefnota 2025 is besloten het investeringsbudget te schrappen. De financiële gevolgen worden verwerkt in 2025.
Toelichting investeringsbudgetten elektrisch varen integraal
Voor het elektrisch varen, inclusief de walvoorzieningen, accupakketten en stroompunten, heeft de raad € 9,3 mln. beschikbaar gesteld. Holland Shipyards heeft met een totaalprijs ingeschreven op de aanbesteding en de raming van de kosten in de begroting heeft op basis van de businesscase plaatsgevonden. Ook de termijnfacturen en de meerkosten zijn op dezelfde wijze verantwoord. Door de aanloopkosten en de vertraging en tegenvallers in het project zijn meerkosten ontstaan op het gebied van extra projectleiding, ontwerpkosten, aansluitingen op het elektriciteitsnetwerk, advieskosten en aanlegkosten infrastructuur. De totale overschrijding op alle investeringsbudgetten elektrisch varen bedraagt per saldo € 375.000. De extra kapitaallasten over deze extra kosten worden doorbelast aan de deelnemende oevergemeenten op basis van de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst Riveer. Door de vertraging in de bouw en het in de vaart kunnen nemen van de elektrische veren, heeft Holland Shipyards een boete betaald van € 250.000. Deze kan worden gezien als compensatie van de meerkosten, maar mag niet in mindering gebracht worden op de investeringsbudgetten. Deze is daarom op de exploitatie verantwoord en komt eenmalig ten gunste van de deelnemende gemeenten.
1e en 2e elektrische veerboot 2018
De elektrische veren zijn opgeleverd en in gebruik genomen. De investeringsbudgetten kunnen worden afgesloten. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.
Herinrichting Banneweg 2019
In 2025 wordt het Definitieve ontwerp gerealiseerd. De start van de werkzaamheden wordt verwacht in 2026.
Mobiliteit 2024
Deze investering heeft betrekking op de Mobiliteitsvisie. In 2025 wordt verder bekeken hoe deze gelden worden gebruikt voor mobiliteit.
Herinrichting Haarsekades
De verwachting is dat de herinrichting eind 2025 zal zijn afgerond. Daarnaast wordt verwacht dat het huidige budget naar verwachting niet toereikend zal zijn. Dit zal in 2025 verder worden bekeken.
Herinrichting Banneweg fase 2 infra/grondverwerving
In 2024 zijn het Voorlopig Ontwerp en het Definitief Ontwerp vastgesteld. Vervolgens is de voorbereiding voor de uitvoering gestart, in de vorm van een bestek en de aanbestedingsprocedure, die moet leiden tot het contracteren van een aannemer.
Fietsknelpunten 2024
In 2024 is het kruispunt Westwagenstraat – Korte Brug, nummer 3, van de fietsknelpunten verkeersveiliger gemaakt. Daarnaast zijn andere projecten uit de fiets top 10 voorbereid, zoals rotonde Eike’s Hof en de Glacis – Flank.
Riviercruisevaarsteiger
De voorbereiding van dit project is in 2024 gestart. Naar verwachting wordt het eind 2025 aanbesteed en vindt de uitvoering plaats in 2025/2026.
Aanpassingen walvoorzieningen veerboten
Ook de walvoorzieningen voor het elektrisch varen zijn opgeleverd en in gebruik genomen. Op dit krediet is sprake van € 315.000 hogere kosten, welke grotendeels gecompenseerd worden door hogere bijdragen van de gemeente Altena en de gemeente Hardinxveld-Giessendam van per saldo € 202.000. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.
Stroompunten elektrische veerboten
Het investeringsbudget voor de stroompunten voor het elektrisch varen kan nog niet worden afgesloten in afwachting van een laatste aanpassing aan het stroomvoorziening gebouw Buiten de Waterpoort. Dit budget wordt nu overschreden met € 130.000. Deze overschrijding maakt deel uit van de hierboven genoemde € 375.000 (zie toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'). De nog te verwachten kosten zijn ongeveer € 20.000.
Accupakketten elektrische veerboten
De accupakketten maken deel uit van de elektrische schepen en zijn dus in gebruik genomen. Het geraamde investeringsbudget wordt overschreden met € 212.000. Het budget wordt afgesloten. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.
Nieuwe Lingebrug/Herinrichting Arkelsedijk
In 2024 heeft de aanbesteding voor de ontwerpwerkzaamheden plaatsgevonden en is er een ontwerpbureau gevonden voor de begeleiding tot aan uitvoering. Daarnaast heeft er veel afstemming met stakeholders en participatie plaatsgevonden om tot een goede projectomschrijving te komen. 2025 zal in het teken staan van nadere uitwerking en participatie/afstemming met stakeholders aan de hand van de ontwerpresultaten.