Wat heeft dit gekost?

Exploitatie
(bedragen x € 1.000
V = voordeel en N = nadeel)

Jaar-

rekening

2023

Begroting

primitief

2024

Begroting

na wijziging

2024

Jaar-

rekening

2024

Verschil

TV21 Verkeer en vervoer

8.678

5.777

6.426

6.379

47 V

TV22 Parkeren

1.235

1.127

1.182

1.301

119 N

TV23 Recreatieve havens

678

712

753

777

24 N

TV24 Economische havens en waterwegen

25

25

24

29

5 N

TV25 Openbaar vervoer

3.623

2.998

2.776

3.185

408 N

Lasten Verkeer en vervoer

14.239

10.640

11.161

11.670

509 N

TV21 Verkeer en vervoer

875

328

579

1.551

972 V

TV22 Parkeren

619

643

690

696

6 V

TV23 Recreatieve havens

126

116

116

124

8 V

TV24 Economische havens en waterwegen

329

215

365

355

10 N

TV25 Openbaar vervoer

3.323

2.427

2.413

2.807

394 V

Baten Verkeer en vervoer

5.271

3.729

4.163

5.533

1.370 V

Totaal saldo van baten en lasten

-8.967

-6.911

-6.998

-6.137

861 V

Stortingen reserves

9.340

10.516

18.078

18.078

0 V

Onttrekkingen reserves

11.064

10.228

17.843

17.807

36 N

Resultaat

-7.244

-7.199

-7.233

-6.408

825 V

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verschil tussen begroting na wijziging en jaarrekening

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV 22 Parkeren

119 N

100 N

De taakstelling voor de parkeerregisseur is niet gerealiseerd mede omdat de extra baten als gevolg van hogere parkeertarieven ten gunste van het begrotingssaldo zijn gebracht.

TV 25 Openbaar Vervoer

408 N

210 N

Door de substantiële inflatie, o.a. als gevolg van de wereldwijde brandstof en energiecrisis, zijn de kosten voor diesel en elektriciteit fors gestegen. Dit betekent € 210.000 hogere kosten dan oorspronkelijk geraamd.

200 N

De voorgenomen bezetting op de elektrische ponten van 1 persoon per schip, is door aanloopproblemen en de tijdelijke aanwezigheid van een gastheer/gastvrouw als aanspreekpunt nog niet gerealiseerd. Hierdoor is de taakstelling van € 200.000 op personeel uit de businesscase niet behaald.

36 N

Voor (de voorbereidingen voor) de extra veerverbindingen Kop van ’t Land en de lijn Sleeuwijk – Avelingen is al € 36.000 aan kosten gemaakt. Deze worden geheel vergoed door respectievelijk de gemeente Dordrecht en Altena en door Rijkswaterstaat.

25 V

Het inventariseren van de bestaande OV-voorzieningen en het onderzoek naar locaties waar aanvullend OV wenselijk zou zijn, is gezamenlijk met de provincie opgepakt (zie raadsinformatiebrief “2024- 782991 RIB inzake Vervoerplan 2025 - Concessiegebied Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem” van 18 december 2024). De kosten, m.n. de inzet van ambtelijke uren, zijn vanuit andere middelen gedekt.

Baten

TV21 Verkeer en Vervoer

972 V

560 V

In overleg met de accountant wordt de voorziening Degeneratie omgevormd tot een reserve. Het saldo van de voorziening valt hierdoor incidenteel vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat en wordt via een bestemmingsvoorstel toegevoegd aan een nieuw te vormen reserve.

14 V

De inkomsten uit leges kabelwerkzaamheden zijn hoger dan begroot.

49 V

De vergoeding voor straatwerk is hoger dan begroot en wordt in 2024 nog gestort in de voorziening Degeneratie. Bij bestemming van het resultaat wordt het totale saldo, inclusief deze € 49.000, van de voorziening toegevoegd aan de reserve.

156 V

Het bestuur van Waardlanden en de gemeente Gorinchem zijn tot een oplossing gekomen voor het dispuut over de afrekening onkruid 2023. Na aftrek van de indexatie over 2023 krijgen wij incidenteel € 156.000 terug van Waardlanden. Deze extra kosten voor Waardlanden worden op basis van het aantal aansluitingen wel doorbelast aan de deelnemende gemeenten, Dit betekent voor Gorinchem extra lasten van € 42.000. Per saldo een voordeel van € 114.000 voor Gorinchem.

141 V

E-Fiber, de partij die glasvezel aanlegt in Gorinchem, gaat langer door met de werkzaamheden dan oorspronkelijk afgesproken. De kosten voor de gemeente, onder andere voor toezicht, worden volledig doorbelast aan E-Fiber. Dit zorgt voor hogere baten van € 141.000 dan geraamd.

TV 25 Openbaar Vervoer

431 V

92 V

De gewijzigde tarieven voor de veerdienst Riveer levert in 2024 een toename van de veergelden van € 92.000 op.

85 V

De incidentele inzet van de Gorinchem VI als watertaxi aan Watertaxi Rotterdam BV zorgt voor eenmalige extra baten van € 86.000.

36 V

De niet geraamde baten voor de veerverbindingen Kop van ’t Land en de lijn Sleeuwijk – Avelingen leveren eenmalig € 36.000 op. Zie toelichting lasten.

220 V

De hogere exploitatielasten leiden tot een hogere doorbelasting aan de oevergemeenten. Dit zorgt voor hogere bijdragen van de gemeenten Altena en Hardinxveld-Giessendam van in totaal € 220.000.

In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen:

Investeringen (bedragen x € 1.000)

Budget

Realisatie t/m 2023

Realisatie 2024

Totaal realisatie

Verschil

Gereed

Lasten

Openbare verlichting 2023

52

3

49

52

0

Ja

Openbare verlichting 2024

78

0

50

50

28

V

Nee

Verduurzamen openbare verlichting 2024

522

0

74

74

448

V

Nee

Fietsparkeren binnenstad 2019

200

48

48

152

V

Nee

Vervangen brug Haagje

140

0

51

51

89

V

Nee

Vergroten parkeercapaciteit 2019

30

31

0

31

1

N

Ja

Uitbreiding parkeergarage kweeklust

3.004

0

0

3.004

V

Nee

Voorzieningengebouw Kriekenmarkt

380

48

389

437

57

N

Nee

Zonnepannen voorziengebouw Kriekenmarkt

45

0

44

44

1

V

Nee

Havendienst verduurzaming

54

1

2

3

51

V

Nee

Havens geleidewerken 2019

136

107

107

29

V

Nee

1e elektrische veerboot 2018

4.171

3.986

148

4.134

37

V

Ja

2e elektrische veerboot 2018

3.785

3.605

137

3.742

43

V

Ja

Herinrichting Banneweg 2019

2.348

891

1

892

1.456

V

Nee

Infra aanpassingen ivm OV concessie

100

21

21

79

V

Nee

Mobiliteit 2020

354

3

97

100

254

V

Nee

Mobiiteit 2024

1.134

0

0

1.134

V

Nee

Herinrichting Haarsekades

2.385

171

1.363

1.534

851

V

Nee

Herinrichting Banneweg fase 2 infra

12.313

253

607

860

11.453

V

Nee

Herinrinrichting Banneweg fase 2 grondverwerving

180

0

0

180

V

Nee

Fietsknelpunten 2024

400

0

71

71

329

V

Nee

Vervangen auto 18 renault kangoo

41

0

0

41

V

Nee

Riviercruisevaarsteiger

550

51

37

88

462

V

Nee

Aanpassingen walvoorzieningen veerboten

911

283

943

1.226

315

N

Ja

Stroompunten electrische veerboten

288

365

53

418

130

N

Nee

Accupakketten electrische veerboten

651

840

23

863

212

N

Ja

Vervanging straatmeubilair 2023

92

96

1

97

5

N

Ja

Vervanging straatmeubilair 2024

95

0

103

103

8

N

Ja

Vervangen verkeersborden 2024

43

0

41

41

2

V

Ja

Vervanging wegen 2025

90

0

0

90

V

Nee

Nieuwe Lingebrug

20.739

4

49

53

20.686

V

Nee

Herinrichting Arkelsedijk

2.608

0

15

15

2.593

V

Nee

Totaal lasten

57.919

10.807

4.348

15.155

42.764

V

Baten

1e elektrische veerboot 2018

2.150

1.935

215

2.150

0

Ja

2e elektrische veerboot 2018

2.150

1.935

215

2.150

0

Ja

Aanpassingen walvoorzieningen veerboten

836

0

1.038

1.038

202

V

Ja

Herinrichting Haarsekades

131

131

131

V

Nee

Herinrichting Banneweg 2019

553

0

0

553

N

Nee

Herinrichting Banneweg fase 2 infra

687

0

0

687

N

Nee

Stroompunten electrische veerboten

197

144

53

197

0

Nee

Nieuwe Lingebrug

4.720

17

17

4.703

N

Nee

Herinrichting Arkelsedijk

1.507

5

5

1.502

N

Nee

Totaal baten

12.800

4.014

1.674

5.688

7.112

N

Totaal investeringen

45.119

6.793

2.674

9.467

35.652

V

Verduurzamen openbare verlichting 2024
De werkzaamheden voor de verduurzaming van de openbare verlichting zijn uitgesteld naar begin 2025. Hierdoor is er in 2024 nog vrijwel niets uitgegeven.

Fietsparkeren binnenstad
In 2024 is hier weinig voortgang geboekt. De behoefte blijft echter aanwezig. In 2025 zal dit project verder worden opgepakt.

Uitbreiding parkeergarage Kweeklust
In de perspectiefnota 2025 is besloten het investeringsbudget te schrappen. De financiële gevolgen worden verwerkt in 2025.

Toelichting investeringsbudgetten elektrisch varen integraal
Voor het elektrisch varen, inclusief de walvoorzieningen, accupakketten en stroompunten, heeft de raad € 9,3 mln. beschikbaar gesteld. Holland Shipyards heeft met een totaalprijs ingeschreven op de aanbesteding en de raming van de kosten in de begroting heeft op basis van de businesscase plaatsgevonden. Ook de termijnfacturen en de meerkosten zijn op dezelfde wijze verantwoord. Door de aanloopkosten en de vertraging en tegenvallers in het project zijn meerkosten ontstaan op het gebied van extra projectleiding, ontwerpkosten, aansluitingen op het elektriciteitsnetwerk, advieskosten en aanlegkosten infrastructuur. De totale overschrijding op alle investeringsbudgetten elektrisch varen bedraagt per saldo € 375.000. De extra kapitaallasten over deze extra kosten worden doorbelast aan de deelnemende oevergemeenten op basis van de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst Riveer. Door de vertraging in de bouw en het in de vaart kunnen nemen van de elektrische veren, heeft Holland Shipyards een boete betaald van € 250.000. Deze kan worden gezien als compensatie van de meerkosten, maar mag niet in mindering gebracht worden op de investeringsbudgetten. Deze is daarom op de exploitatie verantwoord en komt eenmalig ten gunste van de deelnemende gemeenten.

1e en 2e elektrische veerboot 2018
De elektrische veren zijn opgeleverd en in gebruik genomen. De investeringsbudgetten kunnen worden afgesloten. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.

Herinrichting Banneweg 2019
In 2025 wordt het Definitieve ontwerp gerealiseerd. De start van de werkzaamheden wordt verwacht in 2026.

Mobiliteit 2024
Deze investering heeft betrekking op de Mobiliteitsvisie. In 2025 wordt verder bekeken hoe deze gelden worden gebruikt voor mobiliteit.

Herinrichting Haarsekades
De verwachting is dat de herinrichting eind 2025 zal zijn afgerond. Daarnaast wordt verwacht dat het huidige budget naar verwachting niet toereikend zal zijn. Dit zal in 2025 verder worden bekeken.

Herinrichting Banneweg fase 2 infra/grondverwerving
In 2024 zijn het Voorlopig Ontwerp en het Definitief Ontwerp vastgesteld. Vervolgens is de voorbereiding voor de uitvoering gestart, in de vorm van een bestek en de aanbestedingsprocedure, die moet leiden tot het contracteren van een aannemer.

Fietsknelpunten 2024
In 2024 is het kruispunt Westwagenstraat – Korte Brug, nummer 3, van de fietsknelpunten verkeersveiliger gemaakt. Daarnaast zijn andere projecten uit de fiets top 10 voorbereid, zoals rotonde Eike’s Hof en de Glacis – Flank.

Riviercruisevaarsteiger
De voorbereiding van dit project is in 2024 gestart. Naar verwachting wordt het eind 2025 aanbesteed en vindt de uitvoering plaats in 2025/2026.

Aanpassingen walvoorzieningen veerboten
Ook de walvoorzieningen voor het elektrisch varen zijn opgeleverd en in gebruik genomen. Op dit krediet is sprake van € 315.000 hogere kosten, welke grotendeels gecompenseerd worden door hogere bijdragen van de gemeente Altena en de gemeente Hardinxveld-Giessendam van per saldo € 202.000. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.

Stroompunten elektrische veerboten
Het investeringsbudget voor de stroompunten voor het elektrisch varen kan nog niet worden afgesloten in afwachting van een laatste aanpassing aan het stroomvoorziening gebouw Buiten de Waterpoort. Dit budget wordt nu overschreden met € 130.000. Deze overschrijding maakt deel uit van de hierboven genoemde € 375.000 (zie toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'). De nog te verwachten kosten zijn ongeveer € 20.000.

Accupakketten elektrische veerboten
De accupakketten maken deel uit van de elektrische schepen en zijn dus in gebruik genomen. Het geraamde investeringsbudget wordt overschreden met € 212.000. Het budget wordt afgesloten. Zie verder de toelichting 'Investeringsbudgetten elektrisch varen integraal'.

Nieuwe Lingebrug/Herinrichting Arkelsedijk
In 2024 heeft de aanbesteding voor de ontwerpwerkzaamheden plaatsgevonden en is er een ontwerpbureau gevonden voor de begeleiding tot aan uitvoering. Daarnaast heeft er veel afstemming met stakeholders en participatie plaatsgevonden om tot een goede projectomschrijving te komen. 2025 zal in het teken staan van nadere uitwerking en participatie/afstemming met stakeholders aan de hand van de ontwerpresultaten.